Scania Newsdesk
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar, Referat

Content Marketing med Scanias Newsdesk

Staffan Ekengren, chef för Scanias newsdesk, gästade vårt nätverk för Content Marketing i veckan. Newsdesken etablerades 2013 med fokus på online, video och mätning. Scanias mediehus utvecklades vidare 2014.

Grundidén med newsdesken är att sätta publiken först, med en kombination av nyheter och berättelser. Publiken är i första hand kunder, förare samt anställda, och i andra hand media och beslutfattare.

Innehållet ska informera, engagera och underhålla. Merparten av material produceras av egen personal. Deras content består av hemsidan, internkommunikationsmaterial, kundrelaterat material, intranät, Communication News (nyhetsbrev för kommunikatörer), två tidningar samt ett flertal sociala mediekanaler. Totalt finns 2,8 miljoner följare i alla sociala kanaler. Innehållet i LinkedIn hanterades tidigare av HR, men är nu centraliserat till newsdesken.

Följarna först

Sedan 1 oktober är marknads- och kommunikationsavdelningarna sammanslagna. Tidigare pratade marknadsavdelningen med kunden och kommunikationsavdelningen med andra. Staffan påpekar att alla behöver prata med kunden.

Tidigare var arbetet kanalfokuserat med olika personer ansvariga för olika kanaler och mycket dubbelarbete. Nu ser man till värdet för mottagare, och material kan delas i flera kanaler. ”Följarna först”, som är också titeln på Staffans nypublicerad bok.

Fyra prioriteringar finns:

  1. Stärkt redaktionellt arbete
  2. Online först
  3. Rörlig bild (allt från kamera i lastbilshytten till påkostade filmer).
  4. Mätning

Hellre många korta än få långa

–Vi måste ta position, och pratar även om sådant vi inte säljer, som t ex el-lastbilar, säger Staffan. Vi har aldrig nyhetstorka, det handlar om att välja. Vi producerar snabbt materialet som ska konsumeras snabbt, fortsätter han. Det är bättre med många korta inlägg än få långa.

Innehållet är högst varierande. Det bäst presterande inlägget hittills är en 7 sekunders gammal roligt videoklipp på en lastbil. Första kontaktyta är oftast sociala medier.

Vilka är framgångsfaktorerna?

  • Support från kommunikationsdirektören
  • Vi är inte ängsliga
  • Processtyrd
  • Uthållighet – det tar flera år att bygga upp
  • Förtroende/mandat

Stort tack till Staffan, till nätverksledaren Maria Westman och till alla som deltog och till IHM för att vi fick vara hos er.

__________

Här kan du hitta kommande träffar med nätverksgruppen Content Marketing >>