Almedalen
Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg, Referat

– Ett panelsamtal i Almedalen 3 juli 2018 i samarrangemang med Dagens Media

I en tid där allt mer av marknadsföring och kommunikation är mätbart och vi sitter på tekniskt avancerade möjligheter att kirurgiskt tillpassa olika målgrupper; så är det samtidigt viktigt att inte glömma bort kärnan: företagens egna Vad och Syfte. Att vara den som kunden faktiskt väljer, när det bara är ett snabbt knapptryck att välja bort. Att ha förmågan att skapa en positiv känsla såväl som upplevelse för kunden.

Hela 96% av svenskarna är beredda att göra förändringar i livsstil och konsumtion, vilket tydligt visar att konsumenterna vill se fler hållbara produkter och tjänster (Lynxeye, Purposeful Brands 2018). Värderingar är också viktiga för att attrahera och engagera medarbetare som blir ambassadörer för varumärket. Företagsbarometern, en studie från Universum, visar att hela 50 % av millennials tar en lönesänkning för att arbeta på en arbetsplats som matchar deras värderingar. Förutom hållbarhet och högre mål är det viktigt för arbetsgivare att skapa en levande och inspirerande arbetsmiljö.

När vi skulle spika ämnet för panelsamtalet ville vi djupdyka i varumärkesfrågan med hållbarhet som bärande tråd, och diskutera den från både äkthet, transparens samt långsiktigt hållbar kommunikation. I sann Marknadsföreningsanda ville vi fånga upp bästa tips (!) och kloka inspel med hjälp av välrenommerade paneldeltagare; Björn Larsson, Marknadsdirektör Coop, Sabina Rasiwala Hägglund, HR- och kommunikationsdirektör på SVT, Sara Watz, Vd Lynxeye Society samt Marita Wengelin, Head of Public Relations, Max Burgers.

Det högre syftet och möjligheterna att manifestera hållbarhet skiljer sig från organisation till organisation; B2C vs B2B men också dimensionen kring uppdrag från ägare och vilken långsiktighet dessa vill se.

Sabina från SVT poängterar att transparens inte bara handlar om fakta, utan också om att dela med sig av ett resonemang. Varför man gör något och hur man resonerar för att komma fram till något. Man ska betrakta sin publik som intelligent och bjuda in.

För Max Burgers och Coops del som har så tydliga produkter handlar hållbar kommunikation snarare om att jobba tydligt med produkterna, butikerna och medarbetarna. Att man har samma angreppssätt med personalen som med produkten, där internt och externt måste harmonisera. För Sabina på SVT är mixen av internt och externt fokus även speglad i rollen; att ha ansvar för både HR och kommunikation.

Sara från Lynxeye Society beskriver vad som krävs för att skapa ett Purposeful Brand. I grunden är det av största vikt att ha ett tydligt syfte, något som löser riktiga problem för människor. Det handlar om en förändring i grunden, där värderingarna behöver matcha med målgruppen. Värderingarna blir direkt kopplade till produkterna och målgrupperna är direktkopplade till värderingarna. Alla delar måste dra åt samma håll för att det ska lyckas och det handlar snarare om en organisationsfråga, för att alla ska kunna hålla sig uppdaterade och kommunicera samma budskap över allt.

För Coops målgrupper beskrev Björn ”hängmattan” där de ligger helt rätt i värderingsgrund för de unga som ett grönt företag, och de äldre har upplevt kooperativa tanken och delar dessa värderingar. De som nu är dags att fånga upp är medelålders och särskilt barnfamiljer. Björn lyfte också upp vikten att våga ta ställning och skapa känslor. Det arbetas löpande med dessa frågor men varje år görs ett särskilt utspel och tema. Många har säkert uppmärksammat Coops tidigare års kampanjer ”kära-köttbit” och Eko-effekten. Vi får hålla utkik här i höst vad detta års tema blir, inget som avslöjades nu i Almedalen.

När vi diskuterade om vad panelen gör i dagsläget, lyfter Marita från Max Burgers fram klimatfrågan som ett reellt hot mot mänskligheten och där just kött är en klimatvärsting. Därför är det nödvändigt för att göra en omställning i hela företaget och bygga hållbarhet kring affären. I deras fall att gå mot mer grönt. Dessutom behöver man jobba med strategisk improvisation eftersom det är så snabbrörligt inom kommunikation. Man behöver bottna i sina värderingar i kommunikationen och jobba långsiktigt, men ändå ha möjligheten att vara flexibel och snabb på att improvisera och framförallt våga ta de snabba besluten som kommunikatör. Gripa tag i det som händer i omvärlden. Som företag har man även ett ansvar om att hjälpa konsumenten att göra smarta val och våga ta ställning.

Avslutningsvis delade panelen med sig av sina personligt viktigaste värderingar och hur det yttrar sig i deras professionella agerande. Sabina säger att ”För att få förtroende måste man ge förtroende” – att vara inkluderande och transparent. Marita vill lyfta fram allas lika värde och att alla måste vara med, där social hållbarhet är viktigt och att man breddar plats för alla.

Så – är hållbarhet en framgångsfaktor eller ett nödvändigt ont? Panelen sammanfattar det som att man inte bara ska se det som en framgång. Utan att man ska se det som innovation och utveckling och inte bara ett ansvarstagande, för då blir man lätt deppig. Hållbarheten bör vara en del av kärnprocessen och att man ska se det i en positiv inriktning.

Sara från Lynxeye Society sammanfattar det som att hållbarhet kommer eller kanske rentav redan är en hygienfaktor, men att det också kan vara en stor konkurrensfördel för företag.

Stort tack till vår eminenta panel för en intressant och spännande diskussion. Samt ett tack till våra proffsiga moderatorer Maria Westman och vår egen Marie Sommar som ledde oss igenom samtalet.