Almedalen
Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg, Referat

-Ett panelsamtal i Almedalen 2018 i samarrangemang med Dagens Media

I en mer uppkopplad och snabbrörlig värld så finns fler mediekanaler än någonsin, oändliga tekniska möjligheter som vi bara sett början på, exempelvis AI.  Digitaliseringen ger nya spelregler i form av ny teknik som anammas och tillämpas på olika sätt i branscher, stöper om affärsmodeller samt driver på nya sätt att arbeta och organisera sig. Mycket blir mätbart om vi ser till marknadsföring och vi har inlett en Köprevolution – där vi konsumenter i den här transparensen har möjlighet att enkelt jämföra, välja, men också lika snabbt välja bort.  Allt det här triggar kanske den mest spännande och intensiva tid att verka i för oss marknadsförare och kommunikatörer.

Vi var glada att kunna samla en riktigt välrenommerad och kunnig panel bestående av:

Erik Haglöf; VD Bohmans Nätverk, Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication, Johanna Snickars, Kommunikationschef på Microsoft. Och slutligen Per Nilsson, Kommunikationschef och marknadschef Semcon, också vinnare av vår utmärkelse Årets Varumärkesresa 2017.

De, tillsammans med moderatorerna Maria Westman, C by West och vår VD Marie Sommar, gjorde ett ypperligt jobb att dyka i digitalisering från ett marknadsförings- och kommunikationsperspektiv; och de tre olika delområdena (1) Affärskopplingen, (2) Kompetensfrågan och slutligen (3) Ny teknik och dess betydelse för professionen.

(1) Affärskoppling

Vi ser nu ett skifte där data är den nya valutan. Viktigt att ha koll på mätpunkter och tweaka efter hand, med tanke på konvertering. Parallellt så är varumärkesfrågan viktig, att bygga varumärke på längre sikt. Varumärket ska stärka erbjudandet, vara trovärdigt och relevant. Vi diskuterade mycket kring kombinationen av taktiskt och strategiskt perspektiv.

Med hjälp av digitaliseringen kan vi växla upp kundfokus till en ny nivå! Möjlighet till högre grad av personalisering och kundtillpassning. Tekniken hjälper oss att kundanpassa ner på detaljerad nivå och en ny närhet till kunden. Lyssna på många. Ta in input från användare i produktutvecklingsfasen. Testa och utvärdera, fail fast. Det skapar engagemang. Camilla på Berghs berättar också att 9 av 10 varumärkesutvecklingsprojekt bland deras studenter börjar i produktutveckling, inifrån och ut.

I digitaliseringen är det också Fokus på människan och individen för att få med oss teamen och medarbetarna i förändringen. Tekniken är ett medel för utveckling.

(2) Kompetensfrågan

Digitalisering driver på specialisering i flera led. Marknadschefen är affärsdrivande; har både närhet till affären och kunden. Behöver vara både strategisk och visionär samtidigt som vardagen är extremt snabbrörlig. En skicklig ledare.

Vi ser flera spännande roller växa fram inom området; MarTech, MarCom där gränserna mellan traditionella avdelningar suddas ut. I Bohmans rapport Framtidens Byrå målas två nya kompetenser upp i form av Arkitekten och Operatören. Camilla på Berghs & Per på Semcon lyfter fram kombinationen av både teknik, analytiker/CRM, designer och kreatörer. Gäller att bygga ett team som både kan vara analytiskt såväl som snabbrörligt och kreativt. Att hitta kompletterande kompetenser, som förstår både affärsnytta och teknik.

Summerat så handlar det också mycket om ständigt lärande och att satsa på att utveckla de egna medarbetarna. Johanna från Microsoft lyfter upp internt mentorskap som en spännande modell till lärande av varandra, där mer seniora chefer matchas med yngre medarbetare. Vi på Marknadsföreningen har också väldigt goda erfarenheter av mentorskap och ett fördjupat lärande för både adept såväl som mentor, i vårt mentorskapsprogram.

(3) Ny teknik och professionen

Från diskussionen om ny teknik och professionen fick vi med oss 3 bästa tips.

  1. Marknadsförare och kommunikatörer behöver måla upp bilden av nyttan. Vi är allmänt rädda för ny teknik. Tekniken är bara ett medel till att komma fram. Bygg varumärket långsiktigt och inte bygga luftslott.
  2. Teknik öppnar upp för många möjligheter, samtidigt är det människor som måste våga fatta beslut. Testa, utvärdera och anpassa.
  3. ”Superuser-grupper” – Involvera flera. Hitta nya uttryck av tankar.

Alla i panelen beskrev sina olika områden kopplat till digitalisering som det kommer jobbas med i höst; Microsoft & Bohmans har fokus på AI.För Semcon är det rekryteringsfrågan och Employer Branding som står högt på agendan. Berghs kikar på fler möjligheter till Chat och Machine Learning. Vi på marknadsföreningen kommer från vårt håll rivstarta hösten med ett seminarium om The Merge- där teknik och människa smälter samman, 13 september.

Tusen tack för alla kloka inspel och generöst delande av erfarenheter från vår panel! Stort tack även till alla som kom (!) och imponerande många som trotsade regnet utanför tältet.