Söderhavet
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat

Hur man lyckas hålla sig relevant och uppnå ikonisk status som varumärke

–Referat från ett seminarium hos Söderhavet

I veckan samlades vi på Marknadsföreningen Stockholm hos Söderhavet för att avnjuta en smarrig poké bowl, och för nätverkande och mingel. Efter detta fick vi dyka ner i relationen mellan design och tid och samspelet mellan dessa för att titta på hur vissa varumärken lyckats nå en ikonisk status.

Mattias Svensson, rådgivare inom design och varumärkesarbete, grundare av Söderhavet samt futuristen och föreläsaren Jens Lanvin introducerade oss i samspelet mellan design och tid när det kommer till de ikoniska varumärken som finns idag. Exempelvis fick vi se hur Coca Cola, Vogue, Röda Korset och Världsnaturfonden har förvaltat sina varumärken under decennier för att uppnå sina närmast ikoniska status.

Inom framtidsforskning så ser man på vissa parametrar när man ser på framtiden. Det finns egentligen tre olika möjliga spår. Antingen är det något som sker kontinuerligt; att något har skett tidigare och att man gör en revival på det på nytt; eller att man uppfinner något helt nytt som inte funnits förut. I varumärkesbranchen ser man att man oftast jobbar just med det tidigare exemplet där man gör små kontinuerliga ändringar, jobbar med uthållighet och finjusterar, snarare än uppfinner något helt nytt.

Mattias och Jens lanserade även ett helt nytt mixerbordskoncept, där de presenterade 20 års erfarenhet på en bild (Yes!), där de har identifierat sex olika parametrar som varumärken jobbar med för finjustering. Dessa sex parametrar, eller ”knappar”, som de kallar för ’Samtida’, ’Kommersiellt’, ’Kulturellt’, ’Rigiditet’, ’Aktivitet’ och ’Individ/grupp’, kan man sedan justera på olika sätt för att hitta sitt unika uttryck som varumärke. De ikoniska varumärkena har ofta hittat rätt i Samtida, Rigiditet och Kulturellt.

Sammanfattningsvis så finns det självklart inget enkelt recept på hur man skapar eller blir ett ikoniskt varumärke. Uppskattningsvis 50% är fortsatt magi, men man kan öka sina chanser. Mattias & Jens skickade med oss ett par hållpunkter och värdefulla tips:

  • Timing är viktigare än tid. Att vara samtida, men inte för poppigt.
  • Reaktionsförmåga är viktigt.
  • Öppenhet. Ett budskap som bjuder in och är inkluderande, som exempelvis I <3 NY loggan.
  • Handlingsutrymme.

Avslutningsvis gav Mattias ett par designtips i tillägg:

  • Välj en enkel och tidlös grundform.
  • Kopiera ej.
  • Välj en bestående färg. Se på Coca Cola och deras röda färg som hängt med.
  • Skapa variation kring det ikoniska objektet. Att låta vissa huvudelement bestå men variera andra bitar för att hålla sig relevant och samtida.
  • Magi. I slutändan så går det inte att förutspå vad som gör att något slår igenom och blir ikoniskt, ibland krävs det en liten gnutta magi också.

Ett stort tack till Mattias och Jens för en inspirerande och dynamisk diskussion kring varumärken. Även ett varmt tack till Frida Roberts och resten av Söderhavet för ett fint värdskap och till alla medlemmar som kom och förgyllde onsdagslunchen!