Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar

Med kunden i fokus

RelationsmarknadsföringNätverket Relationsmarknadsföring träffades senast i förra veckan och hade då en uppskattad träff där vi fick CRM-Barometern presenterad av Petra Ranheim, White Hills. Vi var 28 deltagare hos Wiraya, som även ansvarat för att ta fram rapporten. Nätverket leds av Ann Netterwall, Karin Bjäreholt och Camilla Cramner och vi passade på att fråga dem vad de har planerat för kommande träffar och även lite om vad de ser för intressanta utvecklingar inom sina områden just nu.

Utmärkande för nätverkets träffar är hög regelbundenhet, spännande föreläsare från namnkunniga företag och ett högt antal deltagare. Har ni ännu inte deltagit vid en träff med Relationsmarknadsföring är nästa chans den 13 mars, då Bonnier Bokklubbar kommer att berätta om sitt CRM-arbete. Därefter träffas vi igen den 25 april och 31 maj, innan nätverket tar sommarledigt.

Så vad är då på gång inom CRM i stort? Camilla Cramner ger sin syn på saken:

–CRM och kundarbetet får en allt viktigare roll i de flesta företag då kundupplevelse och kundlojalitet ofta följs upp på högsta nivå och idag ses som centrala konkurrensfaktorer; man talar om “kundbesatthet”. Digitalisering, nya kanaler/omnikanal och ny teknik driver på utvecklingen och ger marknadsföraren helt nya möjligheter, men svårighetsgraden ökar också. Dagens kund är krävande, man förväntar sig snabb och bra service, tillgänglighet dygnet runt, och inte minst relevans i kommunikation och erbjudanden. Personalisering och relevans är därför något som företag som är “best in class” har högt på sin agenda nu.

Idag har företag alla möjligheter att verkligen gå mot 1:1 marketing, det vill säga att hantera kunden på ett mycket personligt och relevant sätt utifrån den data man har om kunden. Ny teknik möjliggör det mesta men begränsningen sitter ofta i organisationen. Det krävs resurser, kompetens, och uthållighet.

På våra träffar har vi extra stort fokus på just hur företag jobbar med sina kundrelationer, CRM och kundlojalitet i fokus.

____________

TIPS: Missa ingen av nätverkets intressanta träffar – håll koll på deras egen sida!