10 april 2018  ·  Kurser

Tips från Content-coachen!

Maria Westman om Content Marketing

Maria Westman
Foto: Johanna Norin

Content marketing är egentligen inget nytt fenomen men har aktualiserats och ompaketerats i takt med att vi fått fler marknadsföringskanaler, snabbare tempo och möjlighet att nå ut bredare via till exempel sociala medier.

Den 24 & 26 april anordnar vi en kurs i content marketing. Vår kursledare Maria Westman är även ordförande i Swedish Content Agencies och träffar många företag som hon hjälper att ta sig an content marketing med ett strukturerat och strategiskt tänk.

I förra veckan hade vi Maria på besök här på kontoret, och fick då själva tillfälle att kika på hennes modell för att ta fram en contentstrategi, vilket var en riktig ögonöppnare. Vi vågar lova att hennes kurs kommer att bli riktigt givande. Vi passade förstås också på att ställa några frågor till Maria, nedan.

Kursen är näst intill fullbokad, så om du är intresserad – passa på att knipa de sista platserna här.

 

”Ett enkelt tips kan vara att sortera upp kanalerna om de ska användas som ‘säljande’, ‘informativa’, ‘inspirerande’, ‘kunskapsdelande’, och utifrån det anpassa innehållet utifrån målsättningen med kanalen”

 

Som med all planering så är det viktigt att starta i mål och syfte; vad ser du att många har utmaningar med när det gäller content marketing?

–Den största utmaningen är just att göra det grundläggande jobbet, med att identifiera mål och syfte med sin content marketing-satsning. Många hoppar över det, säkert på grund av att man inte vet riktigt vilka delar i sin affär, sin organisation och i sina erbjudanden som är viktiga att koppla till content marketing-satsningen. Det tar vi upp på utbildningen.

Hur kan arbetet med ”personas” integreras även i content marketing?

–Vad gäller content marketing så handlar det om att skapa innehåll som upplevs som relevant av mottagaren. Och för att kunna sätta fingret på vad som är relevant för mottagaren så skapar vi ”personas”, som blir ett verktyg att hitta rätt tonalitet och rätt kanaler för att nå vår målgrupp.

Några smarta tips för att återanvända relevant content i flera kanaler?

–Du bör ha en grundläggande kanalstrategi som du kan utgå ifrån när du planerar spridningen och distributionen av innehållet. Och att återvända relevant content är ju enormt effektivt, men bör göras på ett bra sätt så att inte målgruppen blir bombarderad av samma innehåll i flera kanaler. Ett enkelt tips kan vara att sortera upp kanalerna om de ska användas som ”säljande”, ”informativa”, ”inspirerande”, ”kunskapsdelande”, och utifrån det anpassa innehållet utifrån målsättningen med kanalen.

Dina bästa tips för att få en bra planering & produktion av content?

–På utbildningen ger jag en bra överblick över vad som krävs för att få en smidig planering och produktion. Några saker som jag vill lyfta upp här är att vara tydlig i organisationen för sitt content marketing-arbete, vad gäller roller och ansvar. Samt sätta upp arbetssätt och processer som främjar kvalitetssäkringen och där alla får samsyn på vad som är prioriterat.

Vilka rekommenderar du kursen till och varför ska man gå?

–Egentligen alla som är intresserade av, vill börja jobba med eller har satt igång med content marketing. Du bör ha kunskap eller erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation för att kunna hänga med under dessa två intensiva halvdagar. Häng på! Jag bjuder på allt jag kan, du får också träffa andra deltagare som ofta kommer in med värdefull input.