20 november 2017  ·  Nyheter

Sponsring - Den bästa kommunikationskanalen?

Seminarium

Referat från seminarium med Onemotion

 

Det investeras idag mer pengar i sponsring än i tv-reklam, men trots det är det många som inte vet hur man jobbar med sponsring för bästa effekt.

Stort tack till Erik Flygt från Onemotion som bjöd in Marknadsföreningens medlemmar till ett inspirerande frukostseminarium där vi fick veta mer om värdet bakom riktigt lyckade sponsringscase och deras engagemangsnivåer.

Förr associerades sponsring mer med displaymarknadsföring än med relationsmarknadsföring. Idag finns det två huvudsakliga orsaker till varför man ingår i ett sponsorskap (eller partnerskap):

  1. VARUMÄRKE
  2. MÅLGRUPP

Samt deras relation till varandra.

Enligt Upplevelseinstitutet är engagemanget som störst precis INNAN ett event, därför är det oerhört viktigt att tänka innan, under och efter med ett lyckat sponsorskap. Vilka intressen och passioner har målgruppen som ska nås? Hur förhöjer och förstärker man deras upplevelse?

Bra exempel på sponsorskap som berör och når rätt målgrupp är bl.a.

Emirates Airlines – Cabin Crew Safety First (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=jAF2hZxdFRE&t=8s

Coop – Melodifestivalen Erbjudanen (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=XcyC9IMGoUw

___________

BILDER:

Erik Flygt

Onemotion

Seminarium

Seminarium

Sponsring

Seminarium

Seminarium

Onemotion

Seminarium

Seminarium

Sponsring