13 oktober 2017  ·  Nyheter

Snacka smartare!

DISC i praktiken – referat från nätverket MiS Marknadscheferna

 

Marknadscheferna”Snacka smartare” var rubriken för veckans nätverksträff i MiS Marknadscheferna. Louise Borglund förklarade principerna bakom DISC-analys och hur du med hjälp av analysen kan lära dig kommunicera effektivare.

Beteendestilar delas upp i röd, gul, grön och blå. Olika färger har olika sätt att se på samarbete, förändring och mål.

  • En röd person är direkt och rak, vill fatta beslut, vill vara effektiv och ha kontroll. En röd person frågar: När? Viktigt att tänka på i kommunikation med en röd person är att lösa problemet snabbt och betona resultat. Var inte personlig och gå inte in på detaljer.
  • En gul person vill ha trevligt, är kreativ och kompromissar. En gul person frågar: Vem? I kommunikation med en gul person bör man följa upp ofta, behålla kontroll, och ge beröm.
  • En grön person är långsiktig, behöver tid och trygghet. En grön person frågar: Varför? När du kommunicerar med en grön person, ge alternativ och referenser och ha tålamod.
  • En blå person vill ha fakta, dokumentation och hårda argument. En blå person frågar: Hur? När du kommunicerar med en blå person bör du förklara detaljer, lyssna noga, förhandla och besvara frågor.

Efter Louise genomgång och diskussion kring DISC-analys jobbade vi med Masterminding. Alla har möjlighet att dela sina utmaningar med andra marknadschefer och få feedback. Är du intresserad av Masterminding ingår det som en del av varje träff i MiS Marknadschefernas nätverk.

Nätverksledarna är Louise Borglund och Katarina Freden. Nästa träff i nätverket är den 29 november. Välkomna!

Nätverk

Marknadscheferna