18 maj 2017  ·  Nyheter

Rörlig bild hos Creo Media Group

Video på nätet fortsätter att öka – dags att ta tag i er videostrategi?

Creo
”Att använda sina medarbetare [inom rörlig bild i marknadföringen] handlar mycket om att skapa en struktur som möjliggör det”, menar Niclas Grunewald
Betydelsen av en videostrategi och kunskap inom rörlig bild ökar förstås i takt med att videokonsumtion på nätet ökar, vilket den fortsätter att göra – explosionsartat. På MiS lunchseminarium hos Creo Media Group berättade vd och grundare Niclas Grunewald om hur man tar sin företagskommunikation till nästa nivå med rörlig bild.

Niclas menar att en tydlig trend just nu är ”gör det själv” och att toleransen för längre videor ökar, under förutsättningen att man är intresserad av innehållet. Med andra ord gäller inte ”videon måste vara 30sek eller kortare” längre, menar Niclas. Även företagens budget för video ökar.

Den senaste tekniken då? Här menar Niclas  att till exempel Virtual Reality och video i 360 grader endast är relevant för specifika användningsområden.

CreoVarför video content marketing?

  • Roligt – nyttigt – inspirerande
  • Bygger intern stolthet
  • Bjud in externa medverkare
  • Behöver inte kosta mycket
  • Laddar varumärket positivt

Tänk på att lägga rätt förväntningar, och på att en nischad målgrupp är lättare att nå.

CreoAnimeringar gör det svårare att skapa känslor och emotionell påverkan. Man bör därför tänka på att kompensera på ett eller annat vis, till exempel med en lämplig berättarröst.

Videoplattform

När det kommer till val av plattform listar Niclas några grundläggande fördelar och saker att ta hänsyn till:

  • Samlar rörlig media och ger full kontroll
  • Ladda upp, tagga, arkivera och hantera allt material
  • Materialet görs sökbart och möjligt att sprida i sociala medier med plattformen som bas
  • Lösenordsskydda och skapa accessnivåer för olika användare
  • Skapa ditt företags tv-kanal
  • Statistik
  • Skräddarsydd design

Vad kostar kalaset?

När det kommer till kostnaden hänvisar Niclas till den bekanta modellen, där ”good”, ”fast” och ”cheap” utgör de tre kategorierna av vilka du kan få två. Aldrig alla tre.

Han nämner sedan vissa problem med Youtube, som lockar många som kanal för publicering då den är gratis att använda. Problemen han ser här har att göra med exempelvis reklamen, relatering och sammanhang, äganderätt och musikrättigheter. Man har dessutom väldigt små möjligheter att påverka funktionaliteten, samt att man som användare ofta hänvisas bort från er kanal via ett överflöd av rekommendationer och länkar.

”Man ska komma ihåg att Youtube är en kanal, inte en plattform”, menar Niclas. Det innebär bland annat att du tappar kontrollen över det egna innehållet, där till exempel lokala lagar och regler kan göra att ert material blockeras.

___________

BILDER

Marie Sommar

Creo

Creo

Creo

Video

Creo