13 oktober 2017  ·  Årets Marknadschef

Pressmeddelande: Årets Marknadschef

Pressmeddelande
Marknadsföreningen i Stockholm
2017-10-11

Marknadsföreningen återupptar Årets Marknadschef och adderar fler kategorier

Marie SommarDen 25 januari 2018 utser Marknadsföreningen i Stockholm Årets Marknadschef, Årets Disruptör, Årets Framtidslöfte och vilket företag som gjort Årets Varumärkesresa 2017. Vid årets utmärkelse adderar föreningen fler kategorier och ceremonin inramas med en fullspäckad inspirationseftermiddag som hålls på Fotografiska i Stockholm. Marknadsföreningen i Stockholm instiftade Årets Marknadschef 2005 och har årligen delat ut priset med förra året som undantag.

-Vi har nu under våren, i och med att jag klev in som VD, arbetat igenom vår strategiska plattform och vi vill självklart vidareföra tävlingen som varit en central och uppmärksammad utmärkelse under ett 10-tal år berättar Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen i Stockholm.

-En viktig uppgift för oss är att manifestera framgångsrika marknadsförare och kommunikatörer, inspirera till lärande och skapa plattformar för att mötas. Marknadsföreningen representerar både bredden och djupet inom marknadsföring och kommunikation vilket vi genom de nytillkomna priserna fångar upp på ett spännande sätt, fortsätter hon.

Redan nu är det öppet för alla att skicka in nomineringar till tävlingen på mis.se. Tre namnkunniga jurys kommer sedan vaska fram en vinnare i varje kategori. Jonas Dahlquist (VD MullenLowe Brindfors), Jerker Winther (Head of Planning Åkestam & Holst), Elin Westin, (Head of Communications Scandic Group) och Jessica Stark (VD för Styrelseakademien Stockholm och medgrundare av startuphubben SUP46) är ett par exempel på jurymedlemmar.

-Vi vill lyfta talanger och skickliga ledare som jobbar med marknadsföring och kommunikation. I och med det allt mer fragmenterade medielandskapet ställs dagens marknadsförare och kommunikatörer inför helt nya utmaningar och möjligheter, säger Marie Sommar. Att värna om och bygga varumärke, inspirera och engagera med sitt ledarskap, förstå kunden och navigera smart i floran av mängden kanaler – det samspelet lägger viktiga pusselbitar för en hållbar framgång fortsätter hon.

Årets Marknadschef går till den som genom sin affärsmässighet, skickliga ledarskap och nytänkande skapat utomordentlig utveckling på affärsresultat och stärkt varumärke. Senaste pristagaren var Catarina Falkenhav, då Marknads-och försäljningschef på ABBA the Museum och numera Kommunikationschef på Kungliga Operan.

De nya utmärkelserna

I Årets Varumärkesresa premieras bolaget som åstadkommit en mätbar och önskad förflyttning. Årets Framtidslöfte är en ung talang inom marknad och kommunikation som stuckit ut under året i form av kreativitet, genomförande och synliga resultat. Årets Disruptör är en modig nytänkare som ofta genom små medel har lyckats utmana traditionella aktörer och tagit marknadsandelar, ofta med hjälp av ny teknik och framförallt nydanande affärsmodell.

Om prisutdelningen

Vinnarna utses på Marknadsföreningen i Stockholms inspirationseftermiddag den 25 januari på Fotografiska.

Mer info på: mis.se/arets-marknadschef2017
#årets_mis | #arets_mis

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen i Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

 

Tävlingskategorierna och kriterierna

Årets Marknadschef: Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Årets Framtidslöfte: Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

  • Max 35 år
  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv och handlingskraft
  • Är en god förebild och vill göra skillnad

Årets Disruptör: Årets Disruptör har en affärsidé som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Årets Varumärkesresa: Årets Varumärkesresa går till företaget som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2