29 december 2017  ·  Nätverk

Nudging med Beteendedesign

Nätverk

Nudging – Ett referat från nätverksgruppen Beteendedesign

–Problemet med undersökningar är att folk inte gör vad de säger och inte säger vad de gör

Richard Thaler fick nyligen Nobelpriset i ekonomi. Hans forskning visar hur du med hjälp av ”nudging” kan knuffa kunder i den riktning du vill. Exempelvis till att köpa mer, oftare eller till högre pris. Årets sista nätverksträff med Marknadsföreningen handlade om just detta, när nätverket Beteendedesign träffades hos FEI.

Under kvällen gavs många bra exempel på hur vi fungerar, och vad som fungerar för att få oss att agera på ett visst sätt. Till exempel är vi mer rädda att förlora något vi har, än vi gläds av att vinna något. Därför bör vi ge belöningen först och villkoren sedan. Vi är även mer benägna att köpa något vi känner igen.

Restauranger är ett bra exempel på hur nudging kan fungera i praktiken:

  • Mindre tallrikar används för att få gäster att äta mindre, vilket ofta ses på t ex bufféer
  • Musiken spelar stor betydelse för vad vi beställer

Vad ger en kypare mest dricks, i ordning:

  1. Om denne berättar att det ska bli fint väder
  2. Om det vid tillfället är fint väder
  3. Om denne har vidrört gästen under kvällen (en hand på en axel etc)

Maten, drycken och service återfinns alltså inte i topp 3.

Vi kan också se det omvända från tallriksexemplet ovan, i de flesta matvarubutiker. Jämför t ex storleken på lösgodispåsarna idag jämfört med tidigare. Med större påsar köper vi helt enkelt mer godis.

Vi får med oss massor av bra praktiska tips under kvällen och det står klart att det första vi behöver förstå är hur vår hjärna fungerar och vad den baserar sina beslut på. Stort tack till nätverkets ledare Tommy Lindström och Stefan Mellsjö, samt Bo Sundmark på FEI, som var vår värd för kvällen.

 

TIPS: Intresserad av Beteendedesign och hur vi som marknadsförare kan skapa önskad effekt? Här håller du koll på alla kommande träffar med nätverket.

___________

BILDER

Nätverk

Nätverk

Beteendedesign