Nätverk:

Pr & kommunikation

I MiS PR-nätverk träffas vi med jämna mellanrum och diskuterar utveckling och PR-trender ur en marknadschefs perspektiv. Vi tittar på olika exempel att lära sig av och hjälper varandra med tips och erfarenheter från våra respektive verksamheter.

För vad har hänt med PR de senaste åren? Från pressmeddelanden och publicitet som främsta mål handlar PR idag framför allt om att bygga starka relationer med sina målgrupper.

När uppmärksamheten och kommunikationen flyttat ut till olika sociala forum har det gynnat PR som oftast handlat om att etablera och upprätthålla kontinuerliga relationer snarare än reklambyråernas stötvisa insatser. Men med en snabbt krympande mediescen och mindre utrymme för mer komplexa nyheter och sammanhang arbetar PR idag allt mer med innehållsstrategier och textproduktion för publicering i ägda och köpta kanaler.

Är det så vi vill ha det och vad blir nästa steg för PR?

Hjärtligt välkommen!

Nästa träff:

Håll utkik i kalendern!

Ledare:

gunillaMillwardBrown110Gunilla von Perner, arbetar som moderator och kvalitativ varumärkes- och marknadundersökningskonsult på Millward Brown. Gunilla har 20 års erfarenhet av research – de senaste åren i en ännu mer specialiserad roll med fokus på kommunikation och förtest av reklam.

Gunilla föreläser även om marknadsundersökningar och kvalitativ metodik på Folkuniversitetet.

Varför är du nätverksledare?
– Drivkrafter och värderingar blir synliga när vi får berätta om det som engagerar oss. Både positivt och negativt. Som moderator och nätverksledare är det min uppgift att skapa dessa förutsättningar. Och när diskussionen är i full igång då trivs jag!

– Att få reflektera kring sina vardagsuppgifter med personer i samma roll kan stärka din egen strategi och framför allt göra ditt arbete mer uppdaterat och nyanserat. Visst ses vi nästa gång? Dina åsikter och tankar behövs!

Kontakt: gunilla.vonperner@millwardbrown.se

 

Robert_PR110Robert Almqvist har en bakgrund som chef för den internationella byrån LEWIS verksamhet i Norra Europa. Robert har arbetat med PR sedan 1997 och bland annat varit grundare och partner på Move PR. Idag finns han på egenstartade Magnetkom.

Robert arbetar framför allt med affärsutveckling och strategisk kommunikation. Han har skrivit boken Praktisk PR om hur PR blir mycket bättre utan PR-konsulter – innan han själv gick tillbaka och blev PR-konsult igen.

Varför är du nätverksledare?
– Jag har alltid varit fascinerad av, och försökt att skapa och mäta, effekt. För mig är det ett spännande och frustrerande mysterium att så mycket görs för att det brukar göras, och så lite för att det skapar ett värde. När mediescenen och PR-branschen nu snabbt stöps om kommer mycket av den traditionella mediekommunikationen bli fullständigt verkningslös. I stället får PR- och marknadschefer en ny värld att utforska. Detta och mycket annat vill jag bolla med marknadscheferna som sitter mitt i denna utveckling.

Kontakt: robert(a)magnetkom.se

 

Socialt

linkedInMiS nätverk har ett forum på LinkedIn

Passa på att diskutera aktuella ämnen även mellan träffarna.
Använd gärna hashtaggen #mis_sthlm på Twitter och Instagram för att andra ska kunna följa dina inlägg.

 

Ansvarig från Marknadsföreningen i Stockholm är Helen Crowe Blomgren, helen(a)mis.se

 

Tidigare träffar:

Tema: Corporate Storytelling
Tema: Börja använda video
Tema: Om stormen kommer; är du redo?
Tema: What If-Scenarios / Preppers i näringslivet
Tema: Omvärldsbevakning med MSB
Tema: LinkedIn och andra digitala kanaler
Tema: Video
Tema: Podcast
Tema: Bloggar – Better Bloggers
Tema: Big Data
Tema: Kriskommunikation
Tema: Vet du vad som händer?
Tema: Alla älskar en buse, eller?
Tema: Hur använder ungdomar sociala medier?
Tema: Är det dags att sluta arbeta med PR?