26 februari 2016  ·  Kurser

Möt vår kursledare Tina Sayed Nestius!

Tina Sayed Nestius har hjälpt MiS medlemmar att bli digitalt smarta ett bra tag nu, framförallt genom sina omtyckta kurser hos oss. Ni som är aktiva på sociala medier känner henne förstås bättre som @tinsaynes. Tinas äkta intresse och engagemang inom digitala kanaler är påtagligt när man hör henne prata och lära ut. Här är någon som uppenbarligen har format starka band och preferenser gentemot diverse kanaler och appar. Så vi tyckte det skulle vara en bra idé att be henne välja bort alla utom en. 

Tina Sayed NestiusJag vill bli digitalt smart. Hur börjar jag?

–Genom att ta reda på vad det är du vill med din närvaro i sociala medier, eller digitalt, och sedan sätta upp mål för dig själv utifrån ditt önskade syfte. Bästa sättet (tycker jag!) att lyckas med detta är att läsa min bok #BliDigitaltSmart. Där får du inte bara reda på hur sociala medier-användandet i Sverige ser ut i stort, och vilken kanal som kan passa din verksamhet, utan du får många handfasta tips som kan hjälpa dig att arbeta effektivt och framgångsrikt i sociala medier.

Hur håller du dig själv uppdaterad?

–Jag följer en hel del bloggar och nyhetsbrev från USA och Storbritannien, går på mässor och seminarier här i Sverige och så har jag förmånen att via mina kunder också testa allting hands-on själv. Jag har ett naturligt intresse så jag tycker bara det är roligt att hänga med.

Du håller i ett par olika kurser hos oss, där allt från Facebook och LinkedIn till Twitter och Instagram ingår. Om du själv bara fick synas i en enda digital kanal, vilken väljer du då och varför?

–Om jag skulle välja för jobbets skull så tror jag att Facebook är bäst. Där finns större delen av mina presumtiva kunder. Även rent privat skulle jag ha svårt att klara mig utan Facebook, eftersom jag har kontakt med mina släktingar från Kenya den vägen, och flera av dem är bara verksamma där. Men helst skulle jag inte välja bort Instagram eller Twitter heller…

”Ändå tycker jag fortfarande att folk på Twitter
generellt sett är snällare mot andra okända människor
där, än de kan vara i andra kanaler”

 

 

 

 

Och rent personligen, vilken kanal eller app ligger dig närmast om hjärtat, och varför?

–Jag är fortfarande förälskad i Twitter, även om engagemanget där har minskat radikalt och diskussionerna blivit mer polariserade. När jag skapade mitt Twitterkonto i januari 2009 kändes det som om vi var ett litet, sammansvetsat gäng som hängde med varandra varje dag. I dag följer jag för det första betydligt fler personer och konton så det är klart att mitt flöde ser annorlunda ut. Men jag känner även att folk har en tendens att hetsa lite i onödan på Twitter. Ändå tycker jag fortfarande att folk på Twitter generellt sett är snällare mot okända människor där, än de kan vara i andra kanaler.

Vilken är den vanligaste fråga du får från kursdeltagare och vid andra liknande möten?

–Den vanligaste frågan jag får är ”Hur ofta ska vi uppdatera vår verksamhets Facebooksida” och mitt otroligt tråkiga och jobbiga svar på den frågan är ”så ofta som ni har bra innehåll som är relevant för era följare”. Det finns inget magiskt svar på när man ska twittra, uppdatera Instagram, Facebook eller Linkedin som gäller för alla. Det beror helt och hållet på din målgrupp och deras vanor, och ditt innehåll så klart.

Men generellt kan man säga att de som jobbar måndag till fredag arbetar mest koncentrerat måndag och tisdag förmiddag (och därför är mindre benägna att hänga på sociala medier) och mindre koncentrerat på eftermiddagarna från onsdag ungefär.

_________

TIPS: Ditt nästa tillfälle att ta del av Tinas kunskap och bästa tips för er verksamhets digitala närvaro är den 9 mars, på kursen Intensivstart i sociala medier för yrkesvana