17 april 2018  ·  Möt medlem

Möt styrelseledamot och medlem Johanna Fagerstedt

Från ensam på marknad till internationellt team

–Möt styrelseledamot Johanna Fagerstedt, CMO på Quinyx

Johanna FagerstedtI Marknadsföreningens styrelse återfinns Johanna Fagerstedt, CMO på Quinyx, som erbjuder en molnbaserad lösning för workforce management. De befinner sig i en spännande och expansiv fas, så vi passade på att fånga Johanna för några frågor och får på köpet lära känna en hårdrockande shuffleboardmästare.

Quinyx växer och ni etablerade er nyligen i Tyskland. Vad tror du har gjort er till marknadsledande inom workforce management?

–Ja, det är otroligt kul att vara en del av den här internationella resan. Vi startade i England för ca 4 år sedan och har lärt oss en hel del längs vägen som vi tar med oss in i Tyskland.

Att vi har blivit marknadsledande är en kombination fokuserat marknadsförings- och säljarbete, en stark och innovativ lösning i framkant och ett fantastiskt team. Vi är en modern uppstickare som vågar göra saker annorlunda, och leva efter vår slogan “Enjoy Work”. Och jag tror att det märks på marknaden – vi brinner verkligen för det vi gör och vi har kul längs vägen.

Vad är utmärkande för er produkt?

–Quinyx skapades utifrån ett medarbetarperspektiv redan 2005 när vår grundare och VD Erik Fjellborg var 17 år och jobbade extra på McDonalds i Örebro. Det är en lösning där medarbetare som jobbar inom retail, hotell, restaurang, på lager eller inom vården kan se sitt schema, tidrapportera och ansöka om frånvaro direkt i mobilen eller på nätet. Och huvudkontor och chefer kan enkelt få en överblick över sina personalkostnader, optimera schemaläggningen för att maxa försäljningen och säkerställa att arbetstidsregler och kollektivavtal följs.

Just att Quinyx är byggt utifrån medarbetarperspektivet, att det är anpassat för de flesta branscher och går att anpassas efter verksamhetsbehov i flera länder är unikt för produkten. Och våra kunder älskar vår smidiga mobilapp!

Hur har du i din roll som Marknadschef arbetat med er marknadsföring, i korthet?

–Sedan jag började på Quinyx så har jag gått från att vara ensam på marknadsidan, till att ha ett internationellt team i flera länder. Några lärdomar som jag har tagit med mig längs vägen:

  1. Satsa högt och våga: Marknadsföring rör sig i en snabb takt framåt idag, och för oss är det avgörande att våga testa och konstant utmana oss själva. Så länge vi ser till att mäta, följa upp och utvärdera så leder det till konstant förbättring.
  2. Var en del av intäktssidan: Det är lätt hänt att marknadsavdelningar hamnar på kostnadssidan, men med all den kunskap som marknadsteamen sitter på idag så är det enkelt att se resultatet av våra olika satsningar. Vi kan ju spåra hela kundresan, från första kontakt till försäljning och intäkt. Att även se till att synka sälj- och marknadsmålen så att man jobbar i samma riktning och mot samma mål har varit avgörande för oss.
  3. Kombinera inbound och outbound: Vi arbetar aktivt med att kombinera outbound-aktiviteter så som telemarketing och events med ett stort fokus på inbound marketing och att bjuda på kunskap och tips som vår målgrupp intresserar sig för. Och så satsar vi stort på vårt årliga event Workforce Management Day som vi håller i Stockholm, London, Oslo och Helsingfors. Det har gjort att vi har skapat ett starkt varumärke, en tydlig digital närvaro och en nära relation till vår målgrupp.
  4. Ha bra verktyg som stöttar arbetet: Att ha riktigt bra, moderna verktyg som stöttar oss i vårt arbete med planering, utförande och uppföljning har varit avgörande för oss. Exempel på två system vi inte skulle klara oss utan är Hubspot, vår inbound marketing-plattform, och vårt CRM-system Salesforce.

Och när man arbetar på ett tillväxtbolag som Quinyx där förutsättningar konstant förändras och där tempot är högt så gäller det att gilla att ta eget ansvar för sin utveckling och att se till att ha kul på vägen.

Vad tycker du att du bidrar med som styrelseledamot i Marknadsföreningen Stockholm?

–Marknadsföreningen har en fantastiskt erfaren styrelse som utgörs av några av Sveriges vassaste marknadsförare, och det är en ära att få vara en del av. Jag har en bakgrund inom managementconsulting och från bank- och finansvärlden, och jobbar idag på ett B2B tech SaaS-bolag. Den kombinationen gör att jag tar med mig ett affärstänk, tillväxtfokus och en passion för affärsstrategi och exekvering. Och då jag är en millennial så är jag en “digital native”.

Har du några dolda talanger?

–Jag jobbade extra på en rockbar under mina tonår, och har oproportionerligt bra koll på hårdrock från 80- och 90-talet. :) Och jag är svår att utmana i shuffle board.

Mest spännande just nu?

–Marknadsteamens allt större plats och vikt i företagen, där datadriven och digital marknadsföring helt klart är framtiden. Alla möjligheter som kommer med AI är också hisnande.

Men det ämne som kanske tar upp det mesta av min tid just nu och som jag följer med nyfikenhet är lagstiftningen kring GDPR. Jag tror att de företag som gör det riktigt bra och vågar vara transparenta med vilken data de lagrar, och varför, kommer att vara stora vinnare framåt. GDPR kommer att utgöra ett skifte och vara en motor för att omforma mycket av de affärsmodeller vi ser idag. Det är i grunden fantastiskt att göra människor mer medvetna om sina rättigheter kring persondata, och uppmärksamma dem kring vilka spår deras digitala beteenden sätter så att de själva kan göra aktiva val.