13 november 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Robert Nygårdhs, Visit Norway

Ökat intresse från Sverige

 

Robert Nygårdhs
Foto: Daniel Ohlsson

Robert Nygårdhs är den person som har det främsta ansvaret för att locka oss svenskar till att besöka vårt västra grannland. I veckans medlemsporträtt får vi veta mer om hur Robert arbetar med ny teknik och vilka hans egna Norge-favoriter är.

Vad kan du berätta om hur du arbetar i din roll hos Visit Norway?

–Min roll som marknadschef på Visit Norway innebär att jag har det övergripande ansvaret för marknadsföringen och kommunikationen på den svenska marknaden. Vi jobbar strategiskt tillsammans med norska samarbetspartners med både profilering och mer taktiska kampanjer.

Norge lockar många som är sugna på en aktiv semester. Jobbar ni någonting med VR för att locka fler besökare?

–Vi har jobbat med VR framför allt i samband med mässor och events för att visa vad Norge har att erbjuda. För oss är rörligt material och att jobba med film extremt viktig för att förmedla både känsla och bredden i det norska erbjudandet. Det är också viktigt när det gäller att särskilja oss från Sverige och andra konkurrerande destinationer. Jag tror att VR absolut fungerar om det används på rätt sätt och i rätt sammanhang.

Svenskarnas intresse för att semestra i Norge har ökat kraftigt de senaste åren. Fortsätter den trenden och är det en trend hos enbart svenska turister?

–Vi har under lång tid sett ett ökat intresse för Norge både från Sverige och övriga världen. Svenskarnas intresse och nyfikenhet på Norge bara ökar och den kraftiga ökningen i antalet svenska besökare som vi haft under många år ser ut att fortsätta också framöver.

Det som är glädjande är att vi ser en ökning i resandet på all tider av året och över hela landet. Den allra kraftigaste ökningen har vi haft till Nordnorge. Det ser ut som att alltfler svenskar är nyfikna och vill uppleva Lofoten, Vesterålen, Tromsö, Bodö och alla de aktiviteter som regionen erbjuder.

Jag antar att den stora internationella succén för tv-serien Skam inte direkt gjort ditt jobb svårare..?

–Serien har betytt mycket framför allt bland en yngre målgrupp. Skam (och även andra program) skapar en nyfikenhet och bidrar till att lyfta Norge högre upp i svenskars medvetande vilket är positivt. Serien har också bidragit till att lyfta fram det nya urbana Oslo.

Vilka är dina egna Norgefavoriter när du är på besök i grannlandet i väst?

–Min favoritstad i Norge är Ålesund, en mysig liten jugendpärla utmed kusten, här har du också några av Norges finaste fjordar inom bekvämt räckhåll. Är man intresserad av vandring så rekommenderar jag Besseggen, en helt magisk vandring i Jotunheimen inte långt från Norges högsta berg. Avslutningsvis skulle jag säga Lofoten, som med sin häftiga natur är en klar favorit.

Vilken utveckling följer du med störst intresse kommande år?

–Jag tycker det sker otroligt mycket intressant inom AI och programmatiska köp. Jag tycker också det blir spännande att följa utvecklingen inom content marketing.

Varför är du medlem i MiS?

–För alla intressanta seminarier och möjligheterna till att knyta kontakter inom alla typer av branscher.