6 oktober 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem & kursledare Maria Westman

”Bottna i ert innehåll och koppla det till er affär”

 

Maria Westman
Foto: Johanna Norin

Medlem, kursledare och dessutom nybliven nätverksledare för Content Marketing. Med många järn i elden arbetar Maria Westman som Strategic Director på Chimney samtidigt som hon är kommunikationsrådgivare och lärare inom Content Marketing och management. Här får vi bland annat höra mer om vad som väntar CM-kursens deltagare och vad hon ser för utveckling inom content marketing just nu. 

Vilka är dina styrkor och varför väljer man att arbeta med dig?

–För att få svar på den frågan, så lyssnade jag med några som jobbar med mig. De summerar att jag är lyhörd och inkluderande, jag sätter mig in i kundens situation och utmaningar, har en förmåga att se helheten och kunna göra de bästa rekommendationerna därefter. I en tid där utvecklingen går snabbt framåt, så vill jag också kunna stödja mina kunder i att få till ett långsiktigt och hållbart kommunikationsarbete, där det interna och externa perspektivet är integrerat.

Vilken utveckling/vilket område inom Content Marketing tycker du är mest spännande just nu?

–Det är många delar som är spännande, men två av dem sticker ut: utvecklingen av innehåll och den digitala utvecklingen. Jag själv gillar fortfarande själva kärnan, dvs content – innehållet. Det finns en mognad hos företag idag, där de inser att relevant innehåll kan skapa affärer och den kopplingen går att exploatera mycket mer. Och sedan såklart, den digitala utvecklingen – där ser jag alla digitala verktyg och plattformar som en stor godispåse. Där jag tycker man ska plocka upp några godbitar, men låta en del godis vara kvar i påsen till senare.

Vad kan deltagare av CM-kursen vänta sig att få koll på?

–Som deltagare så får du både en strategisk del och en taktisk del inom content marketing, och därmed nyckeln till att kunna planlägga, utveckla och aktivera sitt eget content. Du får en roadmap som vi har med oss i undervisningen och som med fördel kan jobbas vidare med efter utbildningen.

Vilka vanliga misstag inom CM ser du idag?

–Att företag blir stressade, mycket på grund av digitala utvecklingen och att de inte orkar vara konsekventa i sin kommunikation och i sitt contentarbete. En fara kan också vara att många kör på i gamla hjulspår och/eller börjar i slutänden av processen, till exempel dividerar om vilken kanal som ska användas eller lämnar någon i organisationen ensam i arbetet.

Istället: ta det lugnt och jobba mer långsiktigt – bottna i ert innehåll, koppla det till er affär och högre målsättning, skapa en organisation och ett arbetssätt som inkluderar och driver, optimera i hur ni når och för en dialog med er målgrupp, mät och följ upp.

Vad ser du mest fram emot den närmsta tiden?

–Eftersom jag jobbar som konsult så har jag ju massor att se fram emot närmsta tiden; många spännande uppdrag och möten. Sedan ser jag fram emot att få träffa internationella branschkollegor inom content marketing i London om ett par veckor, jag är ordförande i Swedish Content Agencies och representerar svenska marknaden.

Sedan vill jag snart upp till Dalarna och insupa den vackra hösten.

Varför är du medlem i MiS?

–Jag vill träffa andra medlemmar och fylla på med kompetens och inspiration! Sedan är jag också nätverksledare för Content marketing-nätverket.

______________

TIPS: Läs mer om Content Marketing-kursen den 6 december