29 augusti 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Jonas Dahlquist, vd Brindfors

”Många företag sitter fast i gamla strukturer”

–MiS medlem och styrelseledamot Jonas Dahlquist om förändringsprocesser och nya rollen på Brindfors

 

Jonas DahquistJonas Dahlquist är MiS-styrelseledamoten som nyligen, tillsammans med Johan Öhlin, köpte Brindfors och såg därmed till att den anrika byrån återgår till svenskt ägarskap. Här delar Jonas med sig av sina planer för Brindfors och berättar om sin roll i MiS styrelse.

Du har synts en del i branschmedia den senaste tiden. Vad kan du berätta om dina nya roll och planer för byrån Brindfors?

–Det är ett väldigt fint varumärke vi har fått chansen att förvärva och det finns ett otroligt stort intresse kring byrån och dess framtid, vilket är roligt. Som vd kommer jag att fokusera på att skapa ett breddat erbjudande som bättre rimmar med de behov och utmaningar en modern marknadsavdelning står inför.

Vad kommer att bli utmärkande för nya Brindfors?

–Under de senaste åren har jag haft fullt fokus på digital transformation. Först med Eniro där vi gick från att vara ett katalogbolag till att bli en digital, mobil aktör, och därefter som vd för mediebyråerna Starcom och Zenith i en bransch där det skett en enorm förändring i och med det digitala medielandskapet. Alla dessa erfarenheter och lärdomar tar jag med mig in i Brindfors.

Jag tror inte att det går att separera innehåll från medieval längre, så vi kommer att bygga en byrå som kan hjälpa kunderna att hantera helheten. Med det menar jag allt från kreativa idéer och content till PR, medieval och konvertering. Alla marknadschefer jag talar med upplever en frustration att det inte fungerar så smidigt som man önskar. Det blir för många konsulter som vill olika saker.

Jag tycker också att reklambranschen som helhet måste se över hur vi kan bli effektivare, snabbare och mer flexibla i produktionsledet. Jag upplever också att det råder en brist på riktigt idéstarka koncept som håller ihop företagets kommunikation. Det blir väldigt lätt spretigt när olika delar av organisationen producerar utifrån deras specialkompetens. Helhetsbilden har aldrig varit viktigare än nu.

Varför har du valt att ingå i styrelsen för MiS?

–Jag har suttit i styrelsen i nästan fyra år och drivs av att få vara med och utveckla vår bransch med fokus på digital transformation. MIS har en superviktig roll att sprida kunskap till alla medlemmar, och jag vågar nog påstå att utbildning, inspiration och nätverkande aldrig varit så viktigt som nu.

Har du någon särskild hjärtefråga i ditt styrelsearbete?

–Att skapa lust och självförtroende inom ramen för den digitala transformationen. Vi vill ge våra medlemmar en bättre plattform för att lyckas i sitt dagliga arbete.

Vilken utveckling tycker du ska bli mest spännande att följa i år?

–Jag tror att organisationsfrågor kommer bli ännu mer avgörande för framgång. Vi ser att det finns mängder av organisatoriska hinder för tillväxt. Många företag sitter fast i gamla strukturer som gör att de missar möjligheter. Marknad, sälj, information och IT måste bli bättre synkade, det är för mycket silotänk. Och detsamma gäller oss på konsultsidan. Det blir för dyrt, långsamt och krångligt att jobba med olika konsulter, och därför måste vi bli bättre på att erbjuda helhetslösningar.

Vad läser du just nu?

–Jag har snöat in på biografier just nu, men har även läst om John Williams Stoner nu på semestern. Det är en otroligt bra bok!