12 december 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Christer Pettersson

Sälj mer – utan att köpa mer reklam

Christer PetterssonChrister Pettersson är MiS-medlemmen som blev inspirerad att skriva en roman under ett av våra tidigare seminarier. Den 17 januari håller han sitt eget seminarie för våra medlemmar, på temat Content Marketing. Här berättar Christer mer om sitt författarskap och hur han jobbar med content i sin roll som marknads- och e-handelschef hos Arvato.

Du ska hålla i ett lunchseminarium den 17 januari med fokus på content marketing. Hur ser din egen erfarenhet av innehåll och innehållsmarknadsföring ut?

– Jag har ju jobbat med innehåll parallellt med digital marknadsföring sedan 1998 när jag började på IDG och tidningen Internetworld. Så det sitter djupt i mig att bra innehåll kan skapa bra affärer. Och att bra engagerande innehåll i många lägen är vida överlägset köpt annonsering, som mottagaren inte finner vare sig relevant eller intressant.

Berätta lite kort om hur du arbetar med content i din roll på Arvato.

– Vi jobbar mycket med content marketing på Arvato och gärna i flera kanaler samtidigt, som text, bild, rörligt men även kopplat till mer interaktiva kanaler som webinar och event. Vår ambition är att bygga förtroende och vara relevanta gentemot såväl befintliga som potentiella kunder. Just nu jobbar vi mycket med GDPR och bjuder på relevant, men samtidigt inspirerade och utbildande innehåll för alla som vill vara väl förberedda 25 maj 2018 när den nya dataskyddsförordningen träder i kraft.

Du har ju skrivit och översatt ett antal böcker, men hur gick det till när du fick inspirationen till din bok ”Ligan på Koh Lanta”?

– Då fick jag faktiskt inspiration på ett lunchseminarium hos MiS som hölls av en medlem, Carin Balfe Arbman, som också är författare till boken ”Saga lär sig japanska”, en bok för barn i åldern 8-12 år, som är både en spännande och välskriven berättelse med fina illustrationer, och samtidigt något av ett läromedel då läsaren får lära sig femtio japanska tecken och ord.

Jag tyckte det var en så bra idé att jag skrev en liknande bok några år senare, ”Ligan på Koh Lanta”, som också är en bok med en spännande historia men där de barn och ungdomar som läser boken även får lära sig en massa om Thailand och om att resa runt i den delen av världen. Jag tyckte det saknades bra reselitteratur för barn och ungdomar och jag skrev boken samtidigt som mina barn gick en månad på svenska skolan på Koh Lanta.

Spännande titel, vad handlar boken om?

– Boken handlar om Calle och Cajsa som åker till Thailand med sina föräldrar för att under en vintermånad gå i skolan, men också för att bada, sola och bara ha det skönt. Resan till Thailand blir händelserik och väl framme på ön Koh Lanta börjar mystiska saker hända: grejer försvinner och förklädda trädgårdsmästare smyger runt utanför familjens bungalow. Det är en spänningsroman där Calle och Cajsa försöker reda ut om det verkligen finns en liga som härjar på Koh Lanta.

Så boken innehåller en hel del egna upplevelser?

– Ja, det får jag väl erkänna att den gör, även om det är kryddat med en hel del fakta, anekdoter och händelser jag fått berättade för mig. Men även en stor portion fantasi.

Din nya bok heter ”Gräv guld i dina egna kanaler: sälj mer på nätet – utan att köpa mer reklam”. Hur lyder din hiss-pitch för boken?

– Jag gillar hiss-pitchar, så här kommer den: ”Gräv guld i dina egna kanaler” är en handbok som visar hur du kan satsa på bra innehåll och sälja mer – utan att köpa mer reklam.

Vad kommer man att få med sig som deltagare till seminariet inom Content Marketing i januari?

– Massor med konkreta exempel på företag som jobbar med content marketing på ett professionellt sätt och därmed ökar sin trafik, sin försäljning och sina kunders lojalitet. De tar helt enkelt en större plats i sin bransch och blir auktoriteter inom sitt område.

Varför är du medlem i MiS?

– Det finns ju många anledningar, men redan från början har jag uppskattat det stora utbudet av frukostmöten och lunchseminarier där man kan lära sig nytt och träffa andra marknadsförare.

_____________

TIPS: Mer info om lunchseminariet i januari hittar du här