22 augusti 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Catarina Tapper, Friskis & Svettis

Digital beslutsprocess ger nya möjligheter och utmaningar

 

Catarina Tapper är CRM relationsmarknadsförare på Friskis&Svettis och är särskilt aktuell hos MiS just nu i och med att hon gästar nätverket Relationsmarknadsföring den 4 september, då hon kommer att berätta om den stora CRM-resa Friskis&Svettis just nu genomför. 

Catarina Tapper

 

Vad kan du berätta om din roll på Friskis & Svettis och hur du arbetar?

–Min roll som relationsmarknadsförare CRM syftar till att utveckla mötet på träningsanläggningarna, stärka lojaliteten och öka retention, analysera data, utbilda personal. Jag jobbar agilt med olika projekt.

Ni genomför just nu en stor ändring av ert CRM-arbete. Berätta lite kort om den; hur har processen sett ut, och var befinner ni er i den just nu?

–Efter år av tidskrävande administration och svagt IT-stöd har en stor del av analysarbetet genomförts med hjälp av Excel och ett otal möten. Under 2017 implementeras en ny IT-plattform som gör det möjligt för oss att automatisera och samla data från olika system och funktioner. Vi har precis påbörjat processen och befinner oss i fas 1 av 3

Vilken utveckling tycker du ska bli särskilt intressant att följa i år?

–Under 2016 öppnade 100 nya träningsanläggningar i Stockholm, ofta vägg i vägg med redan etablerade anläggningar. I en konkurrensutsatt position får Kotlers marknadmix allt mindre betydelse. Priser och erbjudanden är snarlika.

Din främsta utmaning i år?

–Tidigare avgjordes ofta valet att bli medlem genom ett besök på träningsgolvet där Friskis&Svettis är starka. Numera sker en stor del av köparens beslutsprocess digitalt och det gäller att hänga med, att ta tillvara på de ”gyllene tillfällena”.

Pod eller blog?

–Blogg, gillar det skrivna ordet.

Varför är du medlem i MiS?

–Nätverket utvecklar mig som person och ger värdefulla insikter och idéer. Det finns en kraft i att lyssna och träffa andra med samma roll och höra hur de tagit sig an utmaningar och om deras strategier.

____________

TIPS: Läs mer och (i mån av plats) boka nätverksträffen med Relationsmarknadsföring här >>