Möt medlem

Möt medlem: Solveig Rundquist, Mentimeter

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”För att växa måste man se till att komma ur sin egen ’bubbla’ och exponera sig för andra tankesätt och arbetssätt”

Solveig Rundquist
Solveig Rundquist, Mentimeter

Solveig Rundquist är en relativt ny medlem hos oss som utmärkt sig genom att dyka upp på flera av våra event och engagerat delta i våra diskussioner och frågestunder. Hon beskriver sig själv som en ”Journalist gone Brand Marketer” och har varit på Mentimeter i ungefär ett halvår nu. Vi ville veta mer om hennes roll som Senior Content Manager och om hennes tankar om content marketing och AI. 

Vad gör Mentimeter?

Mentimeter är en plattform för att skapa interaktiva presentationer både i jobbmöten, klassrummet, och på evenemang. Mentimeter gör det enkelt att engagera din publik, oavsett vem det är, få deras input, och presentera svaren i realtid.

Vad kan du berätta om din roll som Senior Content Manager?

– Jag leder och stöder ett crossfunctional team av innehållsskapare, med en central roll i utvecklingen och genomförandet av Mentimeters innehållsstrategi.

Jag är en del av Brand-teamet. Mitt mål är att möjliggöra för teamet att skapa det bästa möjliga innehållet, och hjälpa till att definiera och anpassa vårt budskap beroende på kanal och målgrupp för att maximera påverkan av vår flerkanalsstrategi – samtidigt som att det finns en konsekvent varumärkestänkande och känsla i allt vi gör. Tillsammans ser vi till att rätt innehåll med rätt budskap når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt, och att det bidrar till att sprida ”the Menti story”. Det kan vara via thought leadership, sociala medier, en större rapport, att göra om bloggstrukturen, eller att hjälpa att ta fram en plan för en eventserie. Det finns massor att göra!

Därmed arbetar jag nära olika funktioner inom marknadsföringsteamet för att säkerställa att vår innehållsstrategi bygger förtroende, medvetenhet och intresse för våra produkter samt bidrar till ”lead-utveckling.”

Det finns ju ett uttryck på engelska att ”if no one hates it, probably no one loves it either”. Och där håller jag definitivt med.

Vi såg dig senast på nätverksträffen med Content Marketing, med AI-tema, och din känsla efteråt var att många andra redan kommit rätt långt med sina AI-insatser. Hur är känslan nu?

– Ja, och tack för att ni organiserade ett så lärorikt evenemang! Jag har deltagit i många diskussioner och seminarier om AI och marknadsföring på sistone, men det här var utan tvekan det bästa. Det var fascinerande att få praktiska tips och inte bara höra teorier om hur man eventuellt skulle kunna använda AI, utan faktiskt se hur content marketers redan använder det dagligen på en mängd olika sätt. Jag kände mig taggad och inspirerad!

Jag känner starkt för att lära sig att utnyttja kraften i AI kommer att tillåta oss att spendera vår tid på ett mer kreativt och proaktivt sätt, istället för att ägna sig åt en massa tråkiga administrativa och repetitiva uppgifter som tar mycket tid idag.

Hur påverkar AI Mentimeter, och det sätt det används?

– Vi har redan några AI-funktioner i Mentimeter som användarna älskar, men självklart finns det mer på gång. Jag kan dock inte avslöja för många detaljer. Vi har flera andra fantastiska initiativ på jobbet, som att alla som vill kan få en ChatGPT-licens, och vi har en regelbunden ”AI-skola” under lunchen där anställda kan lära sig om frågeformulering och öva på att använda AI.

Bara du, en låda att stå på och ett torg fullt av marcom-folk – vad väljer du att prata om?

– Storytelling, varje gång! Jag brinner för ”the why”, för att bygga en emotionell koppling med publiken. Det handlar inte om informationen i sig utan om hur man presenterar den. Och självklart är en viktig del av berättandet att ha något lite otippat, ökande spänning, en ögonblick av dramatik. Det är en annan sak jag brinner för – att kommunicera behovet av denna ögonblick.

Så många företag tror att de är storytellers och vill berätta ”stories”, men sen vågar de egentligen inte väcka några känslor – de vill undvika konflikter och dramatik. Men om du inte är villig att stå ut med lite drama, lite konflikt, att inte alla gillar det som händer, så kommer du aldrig att bygga den starka berättelsebåge som verkligen får människor att känna! Det finns ju ett uttryck på engelska att ”if no one hates it, probably no one loves it either”. Och där håller jag definitivt med.

Har du haft någon riktig ”Wow moment” i år, och vad handlade det om?

– Oh, så många! Jag såg fyrverkerier ovanför Colosseum i Rom på nyårsafton, jag besökte Moulin Rouge i Paris, den röda stranden i Santorini. På ett professionellt plan gick jag med i Mentimeter, och jag blev imponerad av hur ledningsteamet verkligen lever företagets värderingar istället för bara att prata om dem. Jag blev imponerad av nivån av inkludering och engagemanget för lärande och tillväxt. Jag blev också väldigt imponerad av den AI-plattform som Björn visade på Content Marketing-träffen, som kunde översätta hans videoseminarier till andra språk och få det att se ut och låta som om han faktiskt talade ett annat språk. Wow wow wow!

Det senaste du lärt dig?

– Jag lärde mig att det är svårare än jag trodde att träna AI på ens tone of voice! Jag insåg inte att jag själv hade en så tydlig och etablerad ’stil’ förrän jag hade svårt att få ChatGPT och Jasper att reproducera den. Jag tror att AI har förmågan att lära sig av vår input och skapa något riktigt bra, men hittills, när jag testar det för att skriva åt mig, fungerar det bara inte. Jag har inte kunnat producera en text med hjälp av AI som jag, som skribent, faktiskt skulle publicera! Men jag vet att det är jag som är problemet… jag behöver bara lära mig hur man ger det rätt input! Men det är inte enkelt.

Jag lärde mig nyligen också att om du trycker på den lilla globtangenten (eller fn-tangenten) på ditt Mac-tangentbord, dyker en emoji-ruta upp (control-command-space -reds anm.). En yngre kollega lärde mig det, haha. Det var bra att veta!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag är en hypersocial person och älskar att mingla och nätverka. Men professionellt är det också oerhört viktigt för mig att utvecklas och växa, att aldrig stagnera. För att växa måste man se till att komma ur sin egen ’bubbla’ och exponera sig för andra tankesätt och arbetssätt. Marknadsföreningen hjälper mig att hålla mig uppdaterad om vad som händer och förändras i branschen, skapa kontakter jag annars inte skulle ha haft, och lära mig nya saker!

Möt medlem

Möt medlem: Malin Säker, Nobina

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”En trend som kommer mer och mer är kollektivtrafik on demand”

Malin SäkerMalin Säker är långväga medlem hos oss, ända sedan 2016. Nyligen uppgraderade Nobina till ett gruppmedlemskap och passade på att skicka hela marknadsteamet på kursen ”Så blir AI din nya superkraft”. Här får vi höra lite om Malins intryck av kursen, tankar om AI för marknadsföring och vad som är på gång hos Nobina.  

Vad gör Nobina och vad kan du berätta om din roll som chef för marknadskommunikation där?

Nobina är Nordens största kollektivtrafikföretag som tillhandahåller upphandlad busstrafik åt exempelvis SL, Skånetrafiken, Västtrafik och Din Tur m.fl. Inom Nobinakoncernen arbetar 13 000 medarbetare i fyra länder. Jag ansvarar för Nobinas inhousebyrå, vi är en tajt grupp på fem personer, och i vårt uppdrag ingår bland annat lokal marknadsföring för att driva resor lokalt i våra olika trafikavtal, tex. för linje 5 i Malmö. Den lokala marknadsföringen sker alltid med våra uppdragsgivare som avsändare, så i fallet med linje 5 i Malmö är det Skånetrafikens manér som gäller.

Vad händer hos Nobina just nu?

– Fokus på att lyfta fördelar med att resa kollektivt och få tillbaka ännu fler resor efter pandemin. Det ser olika ut runt om i landet hur mycket pandemin fortsatt påverkar kollektivtrafiken. Vi jobbar även mycket med att få dem som reser att också betala för sin resa.

Resorna ökar med 20% per vecka och nu når vi en målgrupp som tidigare inte reste kollektivt

En trend som kommer mer och mer är kollektivtrafik on demand, dvs. du bokar en buss när du behöver resa, istället för att bussen går enligt en satt tidtabell och satta hållplatser. Det har vi nyligen lanserat i Sundsvall på uppdrag av Din Tur (under namnet paxa), med stor framgång – resorna ökar med 20% per vecka och nu når vi en målgrupp som tidigare inte reste kollektivt.

På- och avstigningsplatserna utgörs av 71 befintliga hållplatser och 238 virtuella hållplatser inom centrala Sundsvall. De virtuella hållplatserna förekommer bara i appen paxa Din Tur. Platserna är strategiskt utplacerade och ligger högst ett par minuter från de adresser du uppger när du ska boka din resa. Projektet är en pilot som kommer pågå under ett år.

Nyligen gick du och resten av marknadsteamet vår kurs ”Så blir AI din nya superkraft” med Sara Öhman. Vad tar ni med er från kursen?

– Att vi måste komma igång för att se hur AI kan hjälpa oss framåt på ett ännu mer strukturerat sätt.

Hur arbetar ni med AI idag?

– Vi har inte någon satt process i teamet än, utan det är personberoende, främst ChatGPT för hjälp med funktioner i olika program samt dispositioner, men vi kikar även på olika verktyg för bilder och undersöker om Midjourney är rätt för oss. Efter kursen har vi även jobbat med Rytr.

Vilket var ditt senaste ”aha-moment” inom marknadsföring och AI?

– Fortfarande hur fort det går att få svar, samt vikten av att fråga på rätt sätt för att få ett relevant svar.

Vad är det bästa med att vara medlem i Marknadsföreningen?

– Att det blir lättare att hålla sig ajour med vad som pågår i branschen, mycket bra föreläsningar, men även kurser.

”Så blir Ai din nya superkraft” – Kommande kurstillfällen

Birger Söderqvist

65 år som medlem – Vi möter och firar vår fantastiska medlem och f d Ordförande: Birger Söderqvist!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Medlemskapet har varit mitt andra universitet och väsentligt utökat mitt nätverk”

Om du har varit medlem hos oss ett tag är chansen stor att du känner igen Birger Söderqvist. Vår f d Ordförande och mest erfarna och långväga medlem är även en av våra mer aktiva. Vi ser honom ofta på våra olika event och tillställningar, alltid lika välklädd och med många järn i elden. Vår vd Marie Sommar och Ordförande Pino Roscigno träffade nyligen Birger över en lunch för att fira hans nu 65-åriga medlemskap i Marknadsföreningen, vilket även råkar sammanfalla med ett 25-årsjubiléum för hans egen verksamhet. En verksamhet som bl a innebär regelbundna resor till sydligare breddgrader. Läs intervjun för mer om detta och inte minst hans bästa Italien-tips!

Birger Söderqvist
Birger Söderqvist

Vilka är de största skillnaderna mellan att vara medlem då och nu?

– Vi hade fler deltagare vid träffar tidigare, men då mest i syftet att träffas och lära av varandra. Idag är det viktigare att ämnets innehåll ska vara direkt matnyttigt.

Vilka frågor stod ut på agendan under din tid som Ordförande?

– Frågorna då handlade mycket om MiS väg framåt, om föreningens självständighet eller medlemskap i Marknadsförbundet. Vidare ville vi öka antalet aktiva kvinnliga medlemmar – det lyckades vi med! Vid minst tre tillfällen handlade det om att rädda ekonomin (vi införde t ex att inbetalningarna var det viktigaste i budgeten, inte att beräkna täckningsbidrag för arrangemang).

Vad tycker du att ditt medlemskap har gett dig genom åren?

– MiS och medlemskapet har varit mitt andra universitet och väsentligt utökat mitt nätverk.

Så fort jag kunde få näsan över diskkanten deltog jag med iver i ”vad får det lov att vara?”

Under din tid inom försäljning och marknadsföring har tekniken förstås gjort stora framsteg och måste ha ritat om kartan mer än en gång. Hur använder du ny teknik idag och hur ser du på utvecklingen inom AI?

– Det började redan med transistorn och butiksdatasystem. Hur kunde tekniken stödja systemen? Med halvledare kunde det bit för bit bli verklighet. Till sist kunde kassasystemen vara en del av butikens kontroll och distribution av kyla och värme inom de egna lokalerna och förvaringen av varorna! Hisnande perspektiv från början. Fördelen för mig var att jag hade lärt mig butiksfrågorna redan från grunden i mina föräldrars lanthandel utanför Sigtuna. Så fort jag kunde få näsan över diskkanten deltog jag med iver i ”vad får det lov att vara?”

Köpbeloppet ställdes då in med spakar! Kvittot stämplades med beloppet. Till sist blev det ”mitt eget” kassaregister, som jag designade och som utvecklades i Japan inom Electrolux-koncernen. Jag använde det tänkta kassaregistrets bruksanvisning som underlag för utvecklingsavdelningens styrdokument, inte någon komponentspec. Registret sålde för runt 200 milj. kr globalt första året. Jag ansvarade även för marknadsföringen globalt. Utan erfarenheten MiS gett mig hade det varit betydligt knepigare. Detta var på 80-talet. Tala om utveckling på 30 år!

På kommunikationssidan kommer nu AI. Det kommer jag att använda som hjälpmedel och komplettering av andra system för att slipa mina mentala verktyg. Ny teknik ersätter inte de nuvarande; de kompletterar.

Olivoljan har lärt mig mycket om marknadsföring av en importerad konsumentprodukt.

Idag importerar du olivolja från Italien under namnet BIRGER’O, vad kan du berätta om det?

– Agenturen firar 25 år nästa år. Jag baserade verksamheten på att medarbeta vid olivskörden varje år, för att själv kunna intyga hur den högsta kvalitén på olivoljan skapades. Efter tre år bjöd jag in kunder att vara med om dessa unika skördetillfällen. Olivgårdarna har tillit till mig och mina ”olivgårdsarbetare”. Jag bestämde mig också för att gårdarna skulle få den ersättning de begärde; inga ”förhandlade priser”. Butikerna i Sverige skulle kunna kalkylera 50% marginal. Jag har satsat på kvalitet, inte volym.

2016 fick jag vara med och plantera ett av ca. tusen olivträd. Jag registrerade då mitt eget varumärke COLABELLA. Den olivlunden bär nu frukt. Säljstart för olivoljan i butik 200m från min bostad vid Mariaberget. Olivoljan har lärt mig mycket om marknadsföring av en importerad konsumentprodukt. (Jag har mest ägnat mig åt B2B på global nivå inom butiksdata och bl a designat ett eget elektroniskt kassaregister).

Har du några bästa Italien-tips?

– Besök Florens, gå på guidad tur första gången, strosa sedan på de platser du gillar men även på måfå. Pausa, beställ caffé (espresso) betala när du druckit upp. Titta, lyssna, njut! Gå över Ponte Vecchio och ät lunch/middag på 4 Leoni. Det är där florentinarna äter.

Vad ser du mest fram emot?

– Nu ser jag mest fram emot en varm sommar med regn på nätterna för min fru Mona och mig, kundbesök i huvudbutiken i Leksand, släktträffar, roadtrip i Uppländska hemtrakter med mitt barnbarn (nybakad student med körkort), sensommar- och höstresor till Sicilien, Menton (68 år sen jag på Arbmans gjorde min första annons för platsen) och förstås årets olivresor med 12 deltagare till Ligurien och avslutning på två vingårdar i Piemonte. Sedan kommer 2024.

Birger Söderqvist
En Ordförande idag, och en från igår. Pino Roscigno & Birger Söderqvist.
Birger Söderqvist
Birger och vd Marie Sommar.
PR report

Mynewsdesk – Trender och spaningar från rapporten ”State of Nordic PR & Communication”

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Möt medlem

”AI kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt”

Mynewsdesk är en av våra partners till Årets Marknadschef 2023, och de släppte nyligen rapporten ”State of Nordic PR & Communication”, i samarbete med Hubspot. Här berättar Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager, bl a om om vilka trender de ser och möjligheterna med ChatGPT & AI. Inledningsvis får vi några ord från CMO Lotta Laurin med hennes spaningar från rapporten.

Mynewsdesk

Spaningar från ”State of Nordic PR & Communication”

– PR-branschen genomgår just nu en stor förändring. Detta innebär både utmaningar och många möjligheter. En tydlig trend som framkommer i årets undersökning är att PR & Kommunikation har blivit ännu viktigare på grund av alla utmaningar som samhället står inför, såsom pandemi, krig, finansiell kris osv. Detta ställer högre krav på alla som arbetar inom PR & Kommunikation.

Det är särskilt tre områden som sticker ut: behovet av krishantering, önskan om att kunna visa tydligare på nyttan med PR & Kommunikation genom att analysera och mäta mer samt möjligheten att använda AI för att underlätta arbetet nu framöver.

– Lotta Laurin, CMO Mynewsdesk

Vill du läsa hela rapporten så kan du ladda ner den här: https://library.mynewsdesk.com/2023-pr-report-download

Malena Bjälkdahl, hur blir året 2023 för Mynewsdesk?

– Det blir ett jättespännande år med stort fokus på produktutveckling och expansion. Vi har precis lanserat vår senaste produkt “PR Coverage Report” som hjälper företag analysera och dela effekten av sina PR-insatser i en enkel och lättläst rapport. Vi har också lanserat “Content AI”, en tjänst som bygger på ChatGPT och som kommer förenkla och automatisera processen för att skapa kvalitativt innehåll.

Den har tagits emot väldigt väl och hjälper våra kunder arbeta smartare och mer effektivt med sina PR-insatser. Slutligen fyller vi 20 år i år och det ska naturligtvis också firas.

I år verkar alla dras med frågan hur vi kan göra mer med mindre, (vilket också är i linje med temat för Årets Marknadschef 2023). Hur går dina tankar om det?

– I vår “State of Nordic PR & Communication” ser vi att 59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler för sin kommunikation. Det här har varit på tapeten dom senaste åren men har ställts på sin spets nu med ekonomiska utmaningar för många bolag, ett accelererat ökat antal digitala plattformar och sönderspammade mailboxar.

59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler

Senast i raden av plattformar är Metaverse som alla kommunikatörer behöver förhålla sig till, samtidigt som flera av de befintliga kanalerna blir mer och mer tillgängliga för kommunikation från varumärken. Det är många beslut och prioriteringar som kommer behöva göras framöver. Jag tycker det är en sund utveckling där vi som avsändare tvingas fundera på i vilken kontext, med vilket budskap och med vilken tajming, vi är som mest relevanta och kan få störst genomslag.

Vilken är din senaste nya lärdom?

– Allt kring ChatGPT utan tvekan. Den har hjälpt mig skriva LinkedIn-poster och formulera frågor i samband med ett event men även skapa bokrecensioner och sätta ihop ett Kahoot för ett team-event. Det är en fantastisk utveckling men den har också utnämnt mig till vd och grundare av Mynewsdesk så det är en viktig insikt att allt den skriver inte är sanning.

Mest spännande utveckling just nu?

– Möjligheterna som skapas kring AI. Det kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt, och här kommer Mynewsdesk bl a kunna skapa och erbjuda bättre och smartare lösningar för innehållsskapande och distribution. Allt i linje med de behov av effektivitet och skalbarhet som vi ser växer hos våra kunder.

Årets Marknadschef 2023 – vilka är dina förväntningar på eventet och tävlingen?

– Jag ser fram emot att bli inspirerad och imponerad. Jag hoppas också att vi i vårt partnerskap med Marknadsföreningen kommer kunna få möjlighet till spännande dialoger och möten med kollegor från andra branscher.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Emelie Rosander Kårgren

Möt medlem: Emelie Rosander Kårgren, Sigtunahöjden

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting”

Ett välbekant namn vid våra event är Emelie Rosander Kårgren. Ofta med anteckningsblocket redo och ett gäng frågor vid den Q&A som följer våra seminarier och webbinarier. Hennes nyfikenhet och vilja att ständigt ta till sig ny kunskap och inspiration är riktigt kul att se och därför ville vi pejla av hennes tankar om hur hon maxar sitt medlemskap, och vad som är på gång hos Sigtunahöjden.

Emelie Rosander Kårgren

Vad gör Sigtunahöjden och vad kan du berätta om din roll där?

– Tillsammans med gäster och engagerade medarbetare skapar Sigtunahöjden framgångsrika och hållbara möten. Vi är en mötesanläggning med passion för effektiva möten, menyer inspirerade av säsong och hållbar verksamhet. Vår vision är, ”tillsammans för en hållbar framtid”, vilket vi aktivt arbetar för varje dag.

Jag jobbar som digital marknadskoordinator med varierande arbetsuppgifter. I min roll arbetar jag bland annat med analys av data, formger marknadsmaterial och skapar innehåll i våra kommunikationskanaler. Som Marknadskoordinator på Sigtunahöjden samarbetar jag med min chef Lotta Giesenfeld Boman, vd och ägare, och mina härliga kollegor. Vi utgår från en årsklocka och marknadsplan, men är flexibla i vårt arbete och improviserar när det behövs.

Vad händer på Sigtunahöjden just nu?

– Vi fokuserar på att leverera framgångsrika möten för våra gäster. Vi är till 95% en konferensanläggning och arbetar mest med B2B. Under året erbjuder vi 5-10 olika privata event, för att nå ut till B2C som kanske en dag bidrar till B2B. Just nu erbjuder vi konferenserbjudanden under utvalda dagar i februari och mars på våra mest populära konferenspaket. Mejla mig om du vill höra mer om det 😉

I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från.

När jag inte arbetar med konferens eller privata gäster fokuserar jag på hållbarhetsgruppen. Vi har representanter från alla avdelningar som bildar en hållbarhetsgrupp och samlas åtminstone en gång i månaden för att diskuterar om hur vi kan utveckla verksamhetens hållbarhetsarbete. Därefter sätter vi SMARTA mål med tydliga planer på hur vi uppnår dem.

Er bransch tillhör de som varit extra utsatta under pandemin, hur ser läget ut nu och hur ser ni på framtiden? Vad har varit mest utmanande?

– Vår största utmaning har varit att uppmuntra och säkra folks fysiska möten under tiden världen har uppmanat folk att stanna hemma i sådan stor mån som möjligt. I nuläget känns det bra. Vissa dagar har varit mer utmanande än andra, men trots pandemins motgångar vet vi att vår bransch är uppskattad och viktig. Människor behöver träffas för att utbildas, bygga team och företagskultur. Vi ser skillnaden på kvalité när anställda samlas och får uttrycka sig i nya miljöer med hela teamet samlat.

Vi känner oss optimistiska inför framtiden och uppskattar när vårt arbete belönas, som när vi blev utsedda till Sigtunas besöksnäringsföretag 2022.

Vilken utveckling inom marknadsföring följer du med störst intresse?

– Sociala medier tycker jag alltid är intressant och viktigt att hålla ögonen på. Vår målgrupp är inte nödvändigtvis den som följer de senaste trenderna. I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från. När kunden känner igen sig själv eller kan relatera till tjänsten de är intresserade av är chansen större att de blir en lojal kund och ambassadör.

Vi lägger mycket krut på LinkedIn, SEO, rörligt format, content till sociala plattformar, artiklar till vår blogg och premium content (guider, checklistor etc.). Vi vill med detta dela med oss av vår expertis inom möten för att skapa tillit hos vår målgrupp, men även visa vår personliga sida för att skapa en familjär känsla som ska få dem att vilja återvända.

Du har varit aktiv på många av våra träffar under året, vad är ditt bästa tips till andra medlemmar och för kompetensutveckling?

– Något som alltid driver mig, och varför jag trivs på Sigtunahöjden, är suget för lärande. Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting. Min verksamhet betalar för mitt medlemskap och som medlem är det mycket som ingår. Om jag ser ett seminarium eller event som låter något intressant brukar jag oftast tänka: ”det är gratis för mig, so might as well!”. Man vill väl inte slösa på jobbets pengar och investering?

Jag anser det även enkelt för mig att lägga tid på min egen utveckling och lärande, då min chef ger mig yta att få göra det. Hon uppmuntrar mig och ifrågasätter inte när jag går i väg på ett seminarium utan förstår att det hjälper och inspirerar mitt arbete.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag är medlem i Marknadsföreningen via min tjänst på Sigtunahöjden. I och med att Sigtunahöjden är del av en nischad bransch (hotell och konferens) är det viktigt att hitta föreningar och samarbeten som kan hjälpa mig att utvecklas. Det är lätt hänt att vårt fokus hamnar på kundbemötande, service och management, vilket såklart är viktiga kompetenser.

Medlemskapet som Sigtunahöjden erbjuder mig som anställd är ett sätt för dem att garantera min utveckling trots vår nischade bransch. Min utveckling och området jag ansvarar för glöms inte bort. Med detta medlemskap får jag även en lättare inblick från andra från mitt område och kan diskutera ämnen mer djupgående.

Jag är medlem då det bidrar till min utveckling.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Maryam Madaresi

Möt medlem: Maryam Madaresi, Berwaldhallen

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Oavsett hur mycket man kan så är det alltid nya trender och uppdateringar på marknaden”

Maryam Madaresi är försäljningsansvarig på Berwaldhallen, samt influencer och författare på fritiden, där hon inspirerar och lär ut recept, främst från det persiska köket. Missa inte hennes recept på en fräsch olivsallad med valnötter och granatäpple en bit ner – kanske snart på ett julbord nära dig?

Tidigare i höstas släppte du din bok ”Ett persiskt kök” – vad kan du berätta om den?

– Att skriva om den persiska matkulturen har alltid varit en dröm men boken handlar även om mina minnen från min uppväxt. Jag har alltid velat ha en bok med mer än ett receptsamling, en bok som kan förmedla den värme och kärlek jag känner för min kultur.

Jag har samlat de mest kända rätterna i boken men även blandat med gamla recept som är på väg att glömmas bort och försökt ha en intressant samling av olika slags rätter med kyckling, kött och även veganskt.

3 saker du önskar att svenskar visste om persisk mat?

– Att maten är väldigt smakrik och färgglad men inte stark. Smaken kommer från örter och kryddor som gurkmeja, saffran och kanel, och smaksätts oftast med lime och granatäpple. Serveringen sker oftast i stora fat och inte portionsvis. Detta kommer från den persiska kulturen där generositet spelar en viktig roll då gästerna ska ta hur mycket eller lite av det de vill utan att behöva förklara sig

Persisk mat är inte så svårt att göra men kräver lite mer planering och mer tid för att smakerna komma fram.

Du är stort i sociala medier! Som influencer, vad har du för tips eller lärdomar att dela med dig av, för att växa sin publik i sociala medier?

– Var dig själv och gör det du gör av kärlek. Intressant och varierande content som håller följarna engagerade. Häng med i utvecklingen, oavsett hur mycket man kan så är det alltid nya trender och uppdateringar som är ute på marknaden så det gäller att vara påläst och insatt i det som händer.

Vad händer just nu på Berwaldhallen?

– Lucia, julkonserter och trettondagskonserter är det som är i fokus i Berwaldhallen och med det önskar jag er alla en God Jul!

Vilka ämnen eller vilket område vill du lära dig mer om 2023?

YouTube och TikTok är två nya kanaler jag ska börja med och rörlig bild som är mer aktuellt än någonsin.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– För att lära mig mer och få veta mer om de aktuella områden. Att nätverka och se hur andra jobbar är också väldigt intressant.

_________
Här kan du läsa mer om boken Ett persiskt kök: https://www.bonnierfakta.se/bocker/288210/ett-persiskt-kok/

Recept: zeyton parvarde

OliverEn välkänd olivsallad i det persiska köket är vår zeyton parvarde.

Marinaden består av bland annat malda valnötter och smaksättningen är granatäpple.
🌸

Så här gjorde jag:

  • Köp gärna ett par olika sorters oliver, gärna inte urkärnade.
  • 7-8 dl Oliver
  • 2 dl malda valnötter
  • 2 dl granatäpple kärnor
  • 2 msk oliv olja
  • 3 msk granatäpplepuré
  • 1/2 msk torkade mynta
  • 1/2 msk torkade basilika
  • 2 sk vitlöksklyftor

Riv vitlöken fint eller pressa och blanda alla ingredienserna.
Viktigt med att man väljer en granatäppelpuré med god smak.
Har du inte tillgång till det kan du använda juicen.
Använder man färska örter ska det köras i en mixer eller mortel och då är hållbarheten kortare.

Jag serverade min sallad på en bädd av ruccola och matcha.

Se receptet på Instagram >>

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Möt medlem

Möt medlem: Jan Berkö, Xtreme Insight

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag skulle vilja se mer av marknadsföring som bygger på verkliga insikter”

Jan Berkö är en av våra långväga medlemmar och en branschprofil inom media som vi ofta möter på våra event och i olika sammanhang, som nu har en spännande ny roll. Han kommer närmast från en position som marknadschef hos Novus, och innan dess återfanns han hos Bohmans Nätverk. Idag hittar vi honom som nytillträdd vd på Xtreme Insight och vi ville förstås fånga upp honom för lite spaningar kring dem och hans tankar inför det nya året. 

Vad gör Xtreme Insight och vad kan du berätta om din roll där?

– Vi är experter på varumärkesutveckling och kreativa undersökningar. Vi gör varumärkestrackingar, kampanjmätningar, drivkraftsanalyser m.m. I min roll som vd lägger jag mycket tid på affärsutveckling och bolaget befinner sig i ett spännande läge med stark tillväxt.

Du är ny i din roll som vd på Xtreme Insight. Vilka frågor driver du hos er just nu?

– Vi växer som sagt och det handlar mest om att fånga upp ett antal nya kunder och se till att vi gör det kunderna har störst nytta av. Vårt mål är att alltid ge våra kunder enkla beslutsunderlag som de kan agera på imorgon. Utmaningen blir nog att hitta fler medarbetare då vi kommer behöva bli fler.

Jag har varit medlem till och från sedan 90-talet och har alltid tyckt det ni gör är värdefullt. Tidigare kanske det mest var för nätverkets skull, nu tycker jag ni på riktigt gör branschen smartare!

Vad vill du se mer av 2023?

– Jag kan se på vårt arbete som en form av underrättelsetjänst. Gör man en ordentlig kartläggning av sin marknadsposition är det faktiskt ganska enkelt att anpassa sin kommunikation så den får utväxling. Jag skulle vilja se mer av marknadsföring som bygger på verkliga insikter.

Vad vill du se mindre av?

– Kortsiktiga kampanjer utan tydliga mål.

Har du haft någon riktig “wow moment” i år?

– Det är såklart när jag fick frågan om att gå in som vd på Xtreme. Att få jobba med de fantastiska medarbetarna vi har och se vilken nytta vi gör för kunderna. Det är ”wow” varje dag!

Vad läser du under julhelgerna i år?

– Björn Owen Glads bok ”Ärligt Talat”.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag har varit medlem till och från sedan 90-talet och har alltid tyckt det ni gör är värdefullt. Tidigare kanske det mest var för nätverkets skull, nu tycker jag ni på riktigt gör branschen smartare!

_______________

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Möt medlem

Möt medlem: Anna Berlin, Electrolux

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag avsätter 2 timmar varje fredag till eget lärande och jag uppmuntrar mitt team att göra detsamma”

Anna Berlin är Head of Marketing Nordics på Electrolux, och relativt nybliven medlem i föreningen. I detta medlemsporträtt möter vi en cyklande marknadschef med en förkärlek till multitasking, effektmätning och betydelsen av fortbildning. 

Vad kan du berätta om din roll på Electrolux och vad har du för bakgrund?

– Idag är jag Nordisk marknadschef på Electrolux, en roll som jag har haft i 1,5 år och som innebär att jag ansvarar för vår marknadsföring och varumärkesbyggnad i Norden. Min bakgrund är inom marknad och e-handel där jag jobbat i 15-20 år, både i Sverige och internationellt, bl.a. i Frankrike och USA, på företag som Unilever och Danone.

Det är mycket som händer inom marknad & kommunikation just nu. Vilka utmaningar står ni inför?

– Den största utmaningen just nu är absolut rådande ekonomiska situation där vi troligen går in i en lågkonjunktur och ser en minskad efterfrågan av våra produktkategorier. Vi kommer att ha mindre pengar att röra oss med och fokus kommer till stor del bli att attrahera de konsumenter som är i marknaden, men samtidigt får vi inte glömma vår långsiktiga plan att fortsatt bygga vårt varumärke.

Det är en balans som så klart alltid är en utmaning för oss marknadsförare men som blir ännu viktigare nu när det är svårare tider som dessa.

Trots att vi har data inom consumer goods t ex, på vad man ”borde” göra är det tydligt att alla ledningar inte agerar därefter.

Mest spännande utveckling?

– Personligen har jag snöat in rätt mycket på frågan om effekt på sista tiden vilket så klart även har att göra med den tid vi går emot. Hur ser vi till att investera i det som ger bäst effekt? Hur säljer vi vårt case internt med data? Jag älskar den diskussion som pågår och är glad det fortsatt kommer mycket nytt inom området.

Vad ser du mest fram emot?

– Vilka lärdomar vi kommer ta med oss ur denna krisen. Jag tror på riktigt att kriser accelererar sådant som i många fall ändå skulle ske, men nu sker det snabbare vilket ofta gör att människor vaknar till, skakas om, ser möjligheter som de inte annars skulle sett etc. Vidare tycker jag det är intressant att se hur olika bolag förhåller sig till tider som dessa. Trots att vi har data inom consumer goods t ex, på vad man ”borde” göra är det tydligt att alla ledningar inte agerar därefter. Det kan och kommer förändra spelplanerna inom många kategorier som kanske inte var väntade.

Ditt bästa tips för kompetensutveckling?

– Det finns så otroligt mycket information tillgängligt idag och utmaningen som jag ser är tiden vi har. Tid att gå igenom utbudet och välja ut, tid att läsa allt som man har tillgång till – både internt och externt, tid till att gå på alla de seminarier som man vill osv.

Därav avsätter jag 2 timmar varje fredag till endast eget lärande. De är ”non-negotiable” och jag uppmuntrar även mitt team att göra detsamma. Varje vecka är lite annorlunda, ibland handlar det om att läsa rapporter, ibland handlar det om att se inspelade föredrag eller annat – vad som är genomgående är att allt ska vara externt perspektiv och att jag alltid prioriterar gå igenom branschpressen.

Vidare har jag turen att jag cyklar till jobbet och det tar mig 40 min. Denna tid har jag med dedikerat till att lyssna på föredrag, poddar och böcker som är relaterade till det jag arbetar med. När jag cyklar hem blir det mer underhållande lektyr eller poddar. Ibland endast musik eller tom tystnad efter en hel dag på jobbet.

Du är relativt nybliven medlem. Varför är du medlem i Marknadsföreningen? Vad uppskattar du mest i utbudet?

– En stor anledning till varför jag ville bli medlem är relaterat till frågan ovan. Det erbjuds många intressanta case frukostar och möten med andra inom marknad och jag får otroligt mycket ut av just detta utbyte. Kvaliteten är genomgående hög och ämnena ofta i linje med vad jag funderar på. Sedan jag blev medlem har även Members Lounge lanserats och detta är fantastiskt erbjudande tycker jag. Har redan lyssnat igenom det mesta jag missat under mina cykelturer till jobbet.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Möt medlem

Möt medlem: Andrea Lindgren, Pizza Hut

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag tror att det är viktigt att röra på sig och röra sig på okänd mark så man hela tiden utmanar sig själv och fortsätter utvecklas”

Vår vd Marie Sommar träffade härom veckan en av våra nyaste medlemmar, Andrea Lindgren, Marknadschef på Pizza Hut, för en härlig lunch och lite spaningar på vad de har på gång. Självklart passade vi på att ta pulsen på deras relativt nya Marknadschef som står inför många spännande förändringar och utmaningar, för att få höra lite mer.

Andrea Lindgren
Andrea Lindgren, Pizza Hut

Vad kan du berätta om din roll på Pizza Hut och vad har du för bakgrund?

– Jag är ny marknadschef sedan april och mitt uppdrag är att, tillsammans med mitt team, revitalisera varumärket på den svenska marknaden. Det finns en stor outnyttjad potential i vårt varumärke och pizzasegmentet, så det är en oerhört spännande och intensiv resa vi har framför oss. Jag tar med mig styrkan från en bred bakgrund inom marknadsföring och har jobbat i många olika branscher. Jag tror att det är viktigt att röra på sig och röra sig på okänd mark så man hela tiden utmanar sig själv och fortsätter utvecklas.

Privat så utbildade jag mig till konditor. Något jag valde att göra för jag älskar att baka, skapa och ville prova något nytt. Tror att det är viktigt att ha roliga och spännande utmaningar även privat för att kunna bidra med full energi i yrkeslivet.

Vi på föreningen har hört att ni har spännande saker på gång för vår marknad – vad kan du berätta om det?

– Oh JA! Vi kommer lansera en hel del nya erbjudanden och koncept för att möta behovet som finns, hos både befintliga fans och de som ännu inte hittat till oss. Kännedom är en viktig parameter för nästkommande år, vilket innebär satsningar på synlighet i både traditionella kanaler och även på oväntade platser i olika sammanhang. Vi för just nu dialoger med olika typer av samarbetspartners och längtar tills vi får börja rulla ut det vi nu sitter och jobbar med!

Det vi gjort hittills är att vi hade en bevisat lyckad sommarkampanj där vi lyfte våra tunna pizzor och nådde en dubblerad försäljning. I dagsläget har vi en pågående kampanj i samarbete med Arvid Nordquist där vi lagt till ett gäng heta rätter kryddade med Tabasco® på menyn. Det har tagits emot väl och vi ser redan ett par rätter som antagligen kommer förtjäna sin plats även framåt i menyn.

lunch
Andrea Lindgren och Marie Sommar

Mest spännande utveckling just nu?

– Hur många stora varumärken som behöver ställa om och börja hitta lösningar med en lägre budget och fortfarande slå igenom bruset, påvisa effekt OCH bygga varumärke i stora omvärldsutmaningar. Jag hoppas och tror att detta innebär att man kommer få upp ögonen även för mindre varumärken/aktörer som gör smarta saker med befintliga resurser, och ser fram emot alla spännande collabs som kommer att skapas kommande år.

Vad ser du mest fram emot?

– Att få driva igenom den här förändringsresan som ligger framför oss, både externt och internt. Att balansera det strategiska varumärkesarbetet parallellt med det taktiska. Ingen dag är den andra lik och det har varit en oerhört intensiv start med många bränder som ska släckas samtidigt som vi ska sätta riktningen framåt och tänka långsiktigt. Allt detta är ju möjligt tack vare den energin och glädjen som genomsyrar hela bolaget ända ut till styrelsen och våra externa samarbetspartners. Vi är alla sjukt taggade för det som komma skall!

Inhouse eller byrå?

– Jag tror att det är viktigare än någonsin att rigga en stark kombination. En dedikerad inhouse-byrå som lever brand’et varje minut och kan vara oerhört snabba. Men också det externa perspektivet med erfarenhet och specialistkompetens som byråpartners kan tillföra utifrån, så att vi som företag och varumärke inte blir för insnöade i vårt tänk. Allt beror på var företaget och varumärket befinner sig, och med en optimerad mix byggs förutsättningar för både ett starkt team och flexibilitet. Med en bra grund går det sedan att öka/minska olika områden beroende på behov som förändras över tid, utan att tappa fart och målfokus.

Varför är Pizza Hut medlemmar i Marknadsföreningen?

– Genom MIS får vi ta del av datadriven information, spaningar och rådgivning men också inspirerande föreläsningar och möjligheten att kontinuerligt bredda vårt nätverk.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Meltwater

Möt medlem & partner: Frida Fors Wallsbeck, Meltwater

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”VR, metaverse samt influencer marketing kommer dominera”

Meltwater är en av våra partners till Årets Marknadschef 2022 och vi fick senast möta deras skandinaviska marknadschef Frida Fors Wallsbeck i slutet av förra året, då hon gästade vårt event tillsammans med NA-KD, för en spaning inom influencer marketing. Och den 31 mars får vi möta henne igen då hon är en av talarna vid vårt webbinarium ”Metaverse och marketing-trender 2022”. Vi passade på att ställa Frida några frågor om hennes bakgrund och vad som händer just på hos Meltwater, och hittar en marknadschef med en förkärlek för datadrivna insikter, metaverse och möjligheterna med VR/AR. 

Hur ser din roll på Meltwater ut, och vad har du för bakgrund?

– Som skandinavisk marknadschef på Meltwater ansvarar jag för marknadsaktiviteter som tex event, PR, samarbeten samt digital marknadsföring (PPC, email marketing, paid social) – utöver detta ansvarar jag även för strategiskt varumärkesbyggande och positionering av Meltwater i Skandinavien.

Innan Meltwater arbetade jag med marketing och tillväxt på market research-bolaget Nepa. Under mina +7 år på Nepa byggde jag upp en stark kunskap och kärlek till datadrivna insikter – som matchas utmärkt med en stark magkänsla och en ”trial and error”-mentalitet.

Vad händer på Meltwater just nu?

– Just nu har vi stort fokus på att bygga kännedom för våra produkter inom social listening och analytics, samt influencer marketing. Dvs verktyg för att analysera samt operativt arbeta med social media och influencer marketing.

Vilken utveckling inom sociala medier följer du med störst intresse?

– Social shopping (social e-commerce) och kreativ annonsering som tex Snapchat-filter där du kan testa produkter innan köp. Jag ser fram emot var marknadsförare kommer leverera under 2022 då VR, metaverse samt influencer marketing kommer dominera!

Den 31 mars får vi och våra medlemmar möta dig igen, vid vårt webbinarium ”Metaverse och trender inom marknadsföring 2022”. Hur skulle du definiera ”metaverse” och vad ser du för möjligheter med det?

– Enligt mig är metaverse mer eller mindre ett nytt buzzword för något vi sett under en längre tid, dvs AR eller enklare förklarat där fysiska och digitala världar möts. Däremot tror jag att efterfrågan under och efter Corona har pushat på utvecklingen och 2022 kommer vara året då det verkligen slår sig fast! Jag ser fram emot kreativa möten med mitt globala marknadsteam (med VR-glasögon på), likaså att genomföra rekryteringar där vi möts utan att resa samt att uppleva en än mer smidig shoppingupplevelse.

Meltwater är guldpartner till Årets Marknadschef 2022, vad ser du själv mest fram emot inför eventet 12 maj?

– Jag ser fram emot att omges av kreativa och drivna marknadsförare – som jag vet kommer inspirera mig i mitt egna arbete och planer för året.

Meltwater släppte nyligen sin e-bok ”Marketing trends 2022”, vilka är dina bästa spaningar från den?

– Jag skulle utan tvekan säga metaverse och influencer marketing. Det ska bli riktigt spännande vad dessa områden kommer inspirera oss till under året. Tex planerar Meltwaters globala marknadsteam redan nu att mötas i ”metaverse” under vår kick-off i mars.

Varför är Meltwater medlemmar i Marknadsföreningen?

– För mig personligen är det nätverka, bli inspirerad samt kunskapsdelning, för Meltwater är fokus att stärka vår kännedom inom en av våra nyckelmålgrupper.