26 september 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Caroline Sellstone

 Att satsa på sig själv (och betydelsen av en mentor)

–Möt Caroline Sellstone!Caroline Sellstone

Om du följer MiS i sociala medier har du säkert sett hennes supersnygga visuella mötesanteckningar, eller ”graphic recordings”. Caroline Sellstone är en relativt ny medlem i MiS, och delar generöst med sig av sina verk efter en del av våra seminarier och event. För ungefär två år sedan tog hon steget från en fast anställning till att starta eget och göra verklighet av drömmen. Hur har vägen dit sett ut och vad är hennes erfarenheter så här långt?

Du arbetar som illustratör och graphic recorder. Det senare är relativt nytt i Sverige. Upplever du att folk och företag börjar få upp ögonen för det nu och hur går det att hitta uppdrag inom graphic recording?

–Jag är själv ganska ny inom graphic recording-branschen. Det var för ett år sedan jag fick upp ögonen för det och för ett halvår sedan jag startade på allvar. Men jag märker att de flesta har inte hört talas om det, en del har upplevt det under ett event tidigare och vissa har använt sig av graphic recording. Men fler och fler börjar använda sig av tekniken vilket är jätteroligt!

När jag bestämde mig för att börja med graphic recording tog jag kontakt med en tjej, Maja Larsson, som har jobbat som graphic recorder i många år. Vi kom bra överens så hon blev min mentor och det var via Maja jag fick mitt första uppdrag. När hon var upptagen rekommenderade hon kunden vidare till mig under handledning. Mitt första stora gig var på Havs- och vattenmyndinghetens forum i maj 2017 där jag ritade under två dagar och fyllde åtta meter papper med bilder. Därefter har jag jobbat med till exempel PwC, Indutrade och Google. Uppdraget med Transportföretagen fick jag via LinkedIn, så det gäller synas i sociala medier och att nätverka för att få nya uppdrag.

Du avslutade en fast anställning och drog igång Sellstone Creative för två år sedan. Hur har det gått?

–När jag startade eget för två år sedan, gick jag från att vara projektledare på en kommunikationsavdelning i ett globalt företag till att bli en frilansande kommunikatör. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra i mitt företagande till en början, men startade igång med det jag kan och tycker är roligt – kommunikation och formgivning. Jag fick en rivstart eftersom mina ”gamla” kollegor anlitade mig från dag ett. Att vara min egen chef var en dröm jag haft sedan länge och det svåraste i processen var att ta beslutet, att säga hejdå till tryggheten och chansa på sig själv.

Annalisa
Barnboken Annalisa, med illustrationer av Caroline Sellstone, text av Angeli Sjöström Hederberg och förord av Alexandra Pascalidou

För ett år sedan bestämde jag mig för att bli illustratör. Jag har konstutbildning i bagaget, tog först en distanskurs i illustration på Forsbergs och sedan en utbildning på Berghs SoC hösten 2016. Helt klart bland det bästa, roligaste och mest utvecklande jag har gjort. Januari 2017 sa jag till alla; ”jag jobbar som illustratör”. Hade inte fått uppdrag än, men man måste ju vara det man vill bli tänkte jag. Sedan dess har jag bland annat illustrerat en barnbok – Annalisa och födelsedagspresenten (Idus förlag).

Tre stycken ”to do” har jag nu checkat av på två år; starta eget, bli illustratör och illustrera en barnbok. Så jag ångrar inte en dag att jag satsade på mig själv, jag tycker att det har gått mycket bra!

Vilken utveckling tycker du är mest intressant inom ditt område just nu?

–Den utveckling jag tycker är mest intressant inom illustratörsyrket är alla möjligheter som finns, både i utförande och hur man får uppdrag. Min ”expertis” är att jag är bred i både min kunskap och mitt manér och kan därför möta olika behov. Jag jobbar både digitalt och manuellt med papper, pennor och penslar samt blandar de två teknikerna ibland. Sedan finns det en uppsjö av möjligheter att synas och visa upp sitt arbete.

Det är inte som förr när man bokstavligen gick omkring och knackade dörr för att få visa sin portfolio. Idag kan man öppna en webbshop, starta youtube-kanal, synas i andra sociala medier och bli kontaktad för att man har sett ditt arbete där. Dock är det en stenhård konkurrens så det gäller att vara kreativ och aktiv.

Din största utmaning den närmaste tiden?

–Min största utmaning är att ha en röd tråd in min marknadsföring eftersom jag både gör traditionell illustration och graphic recording. Mina olika manéer vill jag marknadsföra tillsammans, men det får inte kännas rörigt. Hittills fungerar det att ha en hemsida och portfolio separat, fast länkade till varandra.

Jag har två olika instagramkonton; ett ”business” och ett annat där jag är ”artist” för att det ska kännas konsekvent och tydligt.Jag ska starta en youtube-kanal där jag ska lägga upp filmer när jag ritar traditionella illustrationer samt en webbshop där jag vill sälja prints. Så att ha en röd tråd genom alla dessa kanaler kan jag känna är en stor utmaning.

Varför är du medlem i MiS?

–Jag är medlem i MiS eftersom en del av min marknadsföringsstrategi är att nätverka. Jag tycker inte om att ringa ”kalla” samtal, har själv suttit på kundsidan och tyckte det var jobbigt när säljare ringde och störde. Jag har varit med i några nätverk men MiS har många olika nätverksgrupper som man kan gå på event med, intressanta föreläsningar och jag blir alltid trevligt bemött av er på MiS vilket är viktigt för mig.

___________

TIPS: Vill du se mer av Carolines illustrationer kan du följa MiS Instagram eller besöka Sellstone Creative.

Ett par av Carolines graphic recordings från MiS-event:

Sellstone

Sellstone Creative