17 oktober 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Anna Broback om Kundinsikt

Allt fokus på kunden

 

Anna BrobackAnna Broback leder nätverksgruppen Kundinsikt, som tidigare hette Market Research & Insight. Nätverket träffas för första gången under sitt nya namn den 22 november, på temat ”evidensbaserad positionering”. Här berättar Anna lite mer om namnbytet och syftet med nätverket. 

Du är ledare för vår nätverksgrupp ”Kundinsikt” (f.d. Market Research & Insight). Vilka är dina tankar kring namnbytet?

–Namnet ”Kundinsikt” är tydligare och speglar innehållet av nätverksträffarna.

Vad kan du berätta om nätverkets fokus och syfte?

–Nätverksträffarna kommer att vara mer kundorienterade. Fokus kommer att riktas mot kunden i alla funktioner från strategi, innovation, produktutveckling till kommunikation och försäljning. Nätverkets syfte är att ge deltagarna ökad förståelse för hur man arbetar med kundinsikt och hur man skall använda sina kunskaper, insikter och verktyg i praktiken.

Vad är din bakgrund och hur arbetar du själv med kundinsikt idag?

–Jag har bland annat arbetat som Insight Manager inom mediebranschen i flera år. De senaste åren har jag varit strategikonsult samt arbetat med undersökningsbranschen. Jag har även doktorerat inom konsumentbeteende vid Handelshögskolan i Stockholm.

Vad tycker du är mest spännande inom området just nu?

–Den datadrivna kundresan. Personifiering av kundinformation – framgångsrik datadriven marknadsföring är en kombination insikter, relevans i realtid som bygger på information om kunden och dennes emotionella behov. Eftersom köpbeslut ofta är emotionella.

Varför är du medlem i MiS?

–Jag tycker att Marknadsföreningen gör bra saker, har ett innehåll som intresserar mig. En bra plattform helt enkelt.

_____________

TIPS: Håll koll på nätverket Kundinsikt och kommande träffar