Almedalen 2019

Almedalen 2019: Tack för i år!

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg

Tack för en fantastisk vecka i Almedalen!

–vd Marie Sommar summerar

Jag summerar en spännande och innehållsrik Almedalsvecka, som vanligt fylld med både planerade och spontana möten, massor av ny kunskap och nya infallsvinklar.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm är superglada över att kunna dra fullt hus (eller egentligen tält) vid våra tre panelsamtal måndag till onsdag på Kronstallgränd 4. Roligt att se både medlemmar och många nya bekantskaper på plats. Vi fokuserade på hur:et. ”Att gå från ord till handling” var ett övergripande tema i våra tre nerslag (”Hållbara och effektiva Marcom-avdelningar”, ”Värderingsdriven kommunikation-mångfald” och ”Framtidens konsument”).

Stort tack till alla våra grymma paneldeltagare för att ni generöst delade med er av bästa tips och insikter: (Dag 1) Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, (Dag 2) Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M),(Dag 3) Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab, Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå.

Wow(!) vad kul det har varit att jobba tillsammans med Maria Westman för att moderera dessa. Tack!

Jag vill också rikta ett stort tack till Nowa Kommunikation för proffsig och stämningsfull inramning och en trädgård/arena som levererade i strålande sol såväl som ösregn. Det blev ju som bekant lite av varje denna vecka. Detta år fick vi möjligheten till livestreaming och ni som inte var med oss på plats kan istället ta del av samtalen i sin helhet via länkarna nedan.

För Almedalen i stort var hållbarhet ett hett tema och hur vi ska komma vidare. Att det är viktigt för vår jord, för hållbart arbetsliv osv är redan konstaterat. Gretas ord och kraft ekade i Almedalen. Det var också fokus på livslångt lärande och lärande organisationer – något som blir extra viktigt när det är så snabb förändringstakt i och med digitaliseringen.

Mångfald, konstaterade vi och många andra, är nödvändig för lönsamhet, innovation och att vara relevant. Men HUR tar du dessa saker vidare till handling? Veckans ord för mig var: Perspektivtäthet. Ett ord som sammanfattar hur du kan säkerställa att en organisation inte blir för homogen och likriktad.

Ledarskapet och det värderingsdrivna perspektivet återkom också på flera ställen i ”rosornas stad”. Det måste vara äkta, genuint och grundat. I en snabbrörlig värld måste man kunna fatta beslut långt ut i organisationen. Ledarens uppgift är att skapa trygghet i gruppen och lita på varandra. Våga testa, misslyckas och testa igen. Hall of Fail kom upp som tips i vårt panelsamtal från SOS Alarm och mod var ett återkommande tema även i Petter Stordalens tal och från Ishtar Touailat. Att våga testa och inte vara rädd för att misslyckas.

Det handlar också om att våga fatta beslut utifrån nya förutsättningar; en poäng från vårt sista panelsamtal om ”Framtidens konsument”. Att börja i kundbehovet och människan, bygga varumärket inifrån och sedan addera teknik som stöttar. Panelens vision kring kundupplevelse 2030 gav också spännande perspektiv och food for thought.

Efter en Almedalsvecka är det också läge att summera alla spännande möten och mingel. Almedalen är fullmatad med nätverkande och samtal, planerade såväl som spontana. Det är ett härligt öppet mindset hos besökare i stort som gör att det känns så naturligt att knyta kontakter och utbyta erfarenheter, hela tiden. Har fått med mig en rad nya inspel och frön till samarbeten för föreningen som vi nu ska spinna vidare på.

Idag packar vi ihop för sommarledigheter, och rent bokstavligen sitter vi bland flyttkartonger då vi ska byta rum här på United Spaces till hösten. Nu smälter vi alla intryck och laddar för en minst lika innehållsrik höst. För mig är det dags att ”leva mitt varumärke” fullt ut.

Önskar dig en glad sommar och vi ses i höst!

Bästa ”Sommarhälsningar”
Marie Sommar

–––––––––––––

Vi livesände alla våra tre panelsamtal. Här kan du se dem i efterhand:

  1. Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?
  2. Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?
  3. Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?
Almedalen 2019

VIDEO: Almedalen 2019 – Framtidens konsument

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?

Dag 3 i Almedalen blickade vi framåt: ”Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser och främjar hållbar konsumtion?”.

Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab började med en teknik- och trendspaning. Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå djupdök i frågan efteråt.

De sammanfattar hur vi ska mäta minnesvärda kundupplevelser i framtiden:

  1. Vi marknadsförare behöver lära oss att översätta mjuka värden för att kunna presentera för styrelser & ledning
  2. Relationen till varje kund blir av yttersta vikt. Dynamiskt & relevant är nyckelorden.
  3. KPI:er och mätpunkter kommer att förändras, men det kommer alltid vara viktigt att mäta. Men bottom line är alltid att mäta vad man får in för pengar. Affären är alltid viktigast!

Hur ser Kundupplevelser ut 2030?

  • Begreppet kund & leverantör kommer att lösas upp. Vi blir samskapare till upplevelser för individ och hela omvärlden.
  • Det kommer hända mer de närmsta 5 åren än de senaste 30 åren.
  • Realtids recensering. Vi kommer närmare köpbeslutet. Viktigt att leverera varje dag.
  • Från platta paket till platta butiker. Vi tar med vår personlighet i butiken.

Stort tack till panelen och till moderatorerna Marie Sommar & Maria Westman.

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Värderingsdriven kommunikation

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?

Andra dagens nerslag i Almedalen bestod av en superpanel av kommunikatörer, där vi diskuterade värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt? Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M) laddade på med mängder av konkreta tips att gå från ord till handling i sitt arbete att bli mer inkluderande.

  1. Börja med en nulägesanalys, börja mäta, bli medveten om hur det ser ut idag genom insikter
  2. Experimentera! Se vad som händer när du testar olika sorters grupper av homogena och heterogena grupper. Du kommer att märka att du får fler svar och innovation & tillväxt uppstår
  3. Bryt mönster! Gör annorlunda än vad du brukar, nästa gång. Utvärdera/mät och kommunicera resultatet.
  4. Utse en ”dålig stämning”-person på varje möte och inför alla beslut. Någon som ifrågasätter och vågar ställa de jobbiga frågorna.

Slutligen; mångfald är inte lätt eller roligt. Förändring gör ont, man ska få lite ont i magen och framförallt fokusera på att bygga sin ultimata TP-tårta! Stort tack till superpanelen samt till våra moderatorer Marie Sommar & Maria Westman.

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Hållbara MarCom-avdelningar

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?

Vilken start på Almedalsveckan vi fick med vårt första panelsamtal på Kronstallgränd i måndags!

Fullsatt tält när vi pratade om hur man skapar hållbara & effektiva MarCom-avdelningar i det digitala landskapet hos Nowa Kommunikation AB.

Panelen för dagen bestod av Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, vilka djupdök i ämnet.

Sammanfattningsvis gav de några tips:

  • Var nyfiken, flexibel och leta efter individer som tycker att det är roligt med förändring – en förutsättning för att jobba på en marcom-avdelning idag
  • Kunden i fokus
  • Tydlig målbild & mandat för medarbetarna att löpande fatta beslut
  • Tillit & trygghet i teamet att våga och göra misstag – Hall of Fail
  • Mät rätt saker och våga välja bort

Stort tack till vår eminenta panel, våra moderatorer Marie Sommar och Maria Westman och till alla deltagare på plats.
Du kan ta del av evenemanget i sin helhet i videon ovan.

Almedalen

Skapa rätt närvaro i Almedalen – var aktuell med egen ståndpunkt

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Almedalsveckan blir vad man gör den till

–Maria Westmans 10 bästa tips

Maria Westman leder vår nätverksgrupp Content Marketing och kommer att vara med oss i Almedalen för att moderera våra panelsamtal tillsammans med vd Marie Sommar. Här delar hon med sig av sina bästa tips inför Almedalen 2019!

Maria Westman

____________

En närvaro i Almedalen behöver planeras för att kunna ge effekt. Många är där, det är mixade budskap och en arena som inte liknar något annat. Det som är kärnan är att allt i Almedalen ska utgå från ett samhällsperspektiv. Samtidigt ska man vara aktuell, och kunna ta en egen ståndpunkt.

Jag har varit på plats flera år, detta blir mitt sjätte år i Almedalen, så har jag en del tips att dela med mig av. Vilken typ av närvaro man har beror på sammanhanget, om du åker ensam som representant eller med ditt team och företag. Eller om du har planerade synliga åtaganden, presentationer eller ska genomföra arrangemang.

Oavsett sammanhang så rekommenderar jag att planera efter faserna ”innan”, ”under” och ”efter”. Det gör att man får en aktivering av planerad närvaro innan man åker dit, att man har rätt fokus på plats och att man skördar insatsen efteråt. Visst kan man bara sätta sig på färjan, åka dit och planlöst driva omkring. Men det anser jag vore bortkastat, när det är så enkelt att få till rätt och bra effekt med sin närvaro. Almedalsveckan blir vad man gör den till.

Att sticka ut i Almedalen är viktigt, och kan man orsaka en ”snackis” så ger det en bra effekt.

Några frågor att ställa: Hur kan vi beskriva oss ur ett samhällsperspektiv? Hur kan vi vara angelägna? Vad är viktigt för oss att föra fram, och hur kan den breda publiken i Almedalen finna vårt budskap relevant?

Utifrån dessa frågor formulerar ni lättast er närvaro och programpunkt. Har man tidigare inte varit i Almedalen bör man ta hjälp av erfaren arrangör för att kunna synas.

Mindre partipolitik i år

Grunden och historien kring Almedalen är trots allt partipolitiken, men på senare år så har olika branscher tagit plats. I år är det första året efter valår, så partipolitiken är då mindre intensiv. Det kommer såklart att ”spilla över” en del av partiernas prioriterade frågeställningar och med tanke på närliggande EU-val, så är politiska diskussioner igång och vi kommer att känna igen en del budskap.

Under senare år har Almedalen växt till en stor arena för hela svenskt näringsliv, med betoning på innovation, utveckling, hållbarhet och digitalisering. Och det blandas upp med kommunikation, media samt mer humana ämnen som arbetsmiljö och friskvård.

Om man vill lyckas att få uppmärksamhet så är det bra att ta ett aktuellt ämne, men göra sin egen tolkning av det. För att sticka ut i Almedalen är viktigt, och kan man orsaka en ”snackis” så ger det en bra effekt.

Stort lycka till, hoppas vi ses där!

10 tips för din närvaro i Almedalen

  1. Bestäm syfte och mål med vistelsen, planera ”innan”, ”under”, och ”efter” och se till att alla deltagare får samsyn.
  2. Utifrån syfte och målbild – lägg ambitionsnivå. Och synka med era insatser, resurser och investeringar.
  3. Konceptualisera ert budskap och planera för digital spridning av innehåll innan. Och digitala kanaler i all ära, men i Almedalen funkar fortfarande visitkort och tryckta ”hand-over” material såsom broschyrer.
  4. Ska ni ha eget event, gör det tillsammans med erfaren aktör.
  5. Såklart har ni redan bokat resa och boende.
  6. Nätverka gör alla, lägg en plan. Och boka gärna in möten innan du åker. Använd sociala medier för att veta vilka som är där.
  7. Spana in programmet för veckan och planera in de viktigaste i förväg i din egen kalender. Programmet finns digitalt, och i appen ”Almedalsguiden”. Ett tips är att förplanera cirka hälften av din tid, så att du har utrymme för spontana möten.
  8. Håll kursen. Kom ihåg ert syfte, men se också till att få tid till att äta, vila och sova. Drick måttligt med alkohol och bär dina skönaste skor (du behöver inte ens packa ned snyggskorna – lämna dem hemma).
  9. Kom ihåg att syfte och mål ska utvärderas när veckan är slut. Sätt av sista dagen på Almedalsveckan och sätt upp vad som ska göras och vem som har ansvaret. Tänk på att det är semester direkt efter, så planera redan nu vad som ska göras efter semestern.
  10. Även om ni följer alla punkter ovan, så tänk på att planeringen alltid ändras i Almedalen. Var öppen och flexibel, spontana möten och undantag från planen kan också ge önskad effekt.

____________

Maria Westman är verksam som kommunikationsrådgivare och driver bolaget C by West. Hon är även nätverksledare för vårt Content Marketing-nätverk och kommer att medverka med Marknadsföreningen Stockholm på våra 3 seminarier i Almedalen.

Vill ni ta del av Marias kostnadsfria guide och planeringsmodell inför Almedalen kontaktar ni henne på: maria.westman@cbywest.se. Markera mailet med ”Almedalen tips”.

Almedalen

Möt vår partner Nowa Kommunikation, om Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Årets Marknadschef, Blogginlägg

Möt en av våra partners till ”Årets Marknadschef” – Nowa Kommunikation

Anders TollmarNowa är en oberoende kommunikationsbyrå som arbetar gränsöverskridande med kommunikation i alla dess former för offentlig och privat sektor. Vi känner dem också som en av Almedalsveckans mest erfarna arrangörer med flera trädgårdar, lokaler och arenor i centrala Visby. Här passade vi på att intervjua Anders Tollmar, affärsområdeschef ”Almedalen” och seniorkonsult.

Nu är det bara 5 månader kvar till Almedalsveckan; hur skulle du beskriva fenomenet för någon som inte varit där?

–Politikerveckan i Almedalen är en ganska pigg 50-åring. Det som slår förstagångsbesökare är den enorma mängden människor och aktiviteter, men också att stämningen är speciell, inkluderande och mångfacetterad. Det är verkligen en mötesplats för alla intressen och individer med goda chanser att nätverka, få kunskap och inspiration. Med samtal om i stort sett alla samhällsutmaningar, ofta i lite mer spännande konstellationer än annars och i format som är dynamiska och mer fartfyllda och öppenhjärtliga.

Vårt bästa tips är att våga vara sig själv och att hitta hjärtat och nerven i den fråga den egna närvaron handlar om. Och att våga sticka ut, väcka nyfikenhet och skapa engagerande diskussioner.

 

Det är lite högre i tak än i den allmänna debatten under andra tider på året, många tar ut svängarna lite extra i Almedalen. Fenomenet är faktiskt svårt att levandegöra så mitt svar är helt enkelt: Besök Visby i sommar så guidar vi er på plats!

”Den avskalade sanningen”; måste det kosta skjortan att delta i Almedalen och är det värt pengarna?

–Svaret är att det INTE måste vara jättedyrt att genomföra aktiviteter i Almedalen. Vi erbjuder alternativ i helt olika prisklass och den enklaste formen för att delta är att bara vara på plats och möta andra besökare och påverka dessa direkt. Många organisationer med väldigt begränsade resurser är på plats varje år för att markera sin närvaro, företräda sina intressen i olika aktiviteter, vara informativa om sin verksamhet och sprida sina budskap.

Värdet är ofta svårt att bedöma, men en stadig ökning av antalet programpunkter och besökare talar sitt eget tydliga språk tycker jag. Det är värdeskapande att vara med under Almedalsveckan! Och många tycker att det är värt pengarna.

Med 4 311 seminarier & 45 000 besökare förra året under Almedalsveckan, vilka är era bästa tips för att nå ut i bruset?

–Vårt bästa tips är att våga vara sig själv och att hitta hjärtat och nerven i den fråga den egna närvaron handlar om. Och att våga sticka ut, väcka nyfikenhet och skapa engagerande diskussioner. Det finns många möjligheter att öka sitt genomslag i Almedalen. Att verkligen vara aktiv i egna nätverk och tidigt väcka intresse för sin närvaro har blivit allt viktigare, ett personligt engagemang och specifikt ”erbjudande” är utslagsgivande för att skapa attraktiva evenemang som lockar besökare.

Ni är partner till Marknadsföreningens event Årets Marknadschef, på Fotografiska 6 feb. Vad ser ni mest fram emot?

–Att få ta del av det spännande programmet och få träffa de nominerade och gratulera vinnarna förstås. Och att få möta alla som är nyfikna på Almedalen och berätta mer om våra erfarenheter och möjligheter att vara ett stöd för den som vill prova på att vara aktiv i Almedalen.

Ni kommer också ha en speciell tävling i er monter på Fotografiska, berätta mer!

–Vi erbjuder alla deltagare en möjlighet att beskriva vad de vill kommunicera och vilka de vill påverka under Almedalsveckan i sommar. Det är en bra början på en lyckad satsning och det mest spännande förslaget hjälper vi att förverkliga en aktivitet i någon av våra arenor i Visby!

vd

Marknadsföreningen i Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen

Almedalen 2018

Marknadsföreningen är i Almedalen under hela veckan och arrangerar även två seminarier tillsammans med mediapartner Dagens Media. Vd Marie Sommar berättar här mer om dessa och om vad hon själv mest ser fram emot under veckan.

Varför är Marknadsföreningen Stockholm i Almedalen i år?

–Det är både ett bra tillfälle för oss att synas, skapa fler kontakter för Marknadsföreningen och att fånga upp nya strömningar kring kommunikation. Vi fullkomligen lever marknadsföring och kommunikation till vardags och det är givet för oss att vara på plats under Sveriges största opinionsbildande event, dessutom under ett valår.

Vi kommer också upprepa förra årets succé, att flera medlemmar rapporterar i våra kanaler. På så vis fångar vi upp intrycken från Almedalen med lite olika glasögon.

Marknadsföreningen arrangerar tillsammans med Dagens Media två stycken seminarier under veckan. Vad kan du berätta om dem?

–Vi är jätteglada för vårt samarbete med Dagens Media som inleddes med Årets Marknadschef och nu fortsätter med olika nerslag under året. Vi arrangerar två panelsamtal på deras scen med olika fokus.

Måndagens fokuserar på digitaliseringen och dess påverkan på marknadsföring och kommunikation. Högst central fråga om de nya möjligheterna som ny teknik medför, organisation och behov för kompetensutveckling framåt. Affärskopplingen ständigt närvarande.

Under tisdagen djupdyker vi sedan inom varumärke där hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation står i fokus. Som vanligt vill vi fånga upp bästa tips och att lära av varandra.

Jag kan lova två spännande samtal med åtta välrenommerade paneldeltagare. Varmt välkomna till oss & Dagens Media vid Visbys Hamnplan!

Vad ser du själv mest fram emot under Almedalsveckan?

–De inspirerande samtalen. Både med kända och nya bekantskaper. För mig som älskar nätverkande är det helt magiskt.

_____________

Seminarium 2 juli: Vad betyder digitaliseringen av samhället för marknadsföring och kommunikation?

Seminarium 3 juli: Hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation