22 mars 2018  ·  Nyheter

Lunch hos Widespace – Nu har vi full koll på trenderna inom mobil marknadsföring

 

Widespace

How to succeed with your mobile marketing in 2018

Idag samlades vi på Marknadsföreningen Stockholm i Widespace soldränkta lokaler med utsikt över citys takåsar. Efter mingel och nätverkande över en lyxig lunch med miljötänk och dessert så fångade vi upp dagens tema; ”Data, AI and Creativity – How to succeed with your mobile marketing in 2018″.

Josefine Vinberg, Head of Product på Widespace, delade generöst med sig av konsumenttrender, industritrender för mobil, en rad matnyttiga case och hur man kan använda AI-teknik för större framgång med sina mobila kampanjer.

Ingen har knappast undgått den ”mobila revolutionen”. 85% av den svenska befolkningen har tillgång till en smartphone (källa Statista 2018). 60% av alla Google-sökningar kommer från mobila enheter (globala siffror) och enligt DIBS (2017) så har hela 54% av alla svenska konsumenter använt sin smartphone till att köpa något på nätet under de senaste 3 månaderna. Mobilen konverterar på ett helt annat sätt än tidigare. Och bland de yngre målgrupperna (24-34 år) är motsvarande siffra 69%.

Industritrenderna som Josefine lyfte upp rörde både den ökande användningen av programmatiska annonsköp, konsumenternas motkraft i form av ad blockers och den framväxande AI-tekniken för att leverera resultat på digitala annonser. Nya dataskyddsförordningen GDPR är också en delikat fråga, då en kombination av datapunkter gör individer identifierbara och därför måste särskilda beaktanden göra rörande personuppgiftshanteringen.

Widespace

Hur kan man då skapa bra, framgångsrika mobila kampanjer?

  1. Rörligt innehåll skapar intresse. Exempel med swipe-kub vs en statisk kub, visar på 28% bättre recall.
  2. Gör det roligt; ta chansen att jobba med spelelement såsom att välja olika färger, kasta godis till monsterJ eller dra nytta av mobilens andra funktioner såsom tillgång till kameran (att prova solglasögon på en bild av sig själv) eller skakfunktioner, (allt som skakas IRL kan också återspeglas på skärmen såsom dryck, pop-corn etc)
  3. Bästa tips för mobila videor; satsa på högkvalitativa bilder/film då bara 1% sätter på ljudet. I dialog, lägg till textning! Bra intresseväckande inledning inom 3 sek! Och kom ihåg att ha ditt varumärke synligt under hela tiden. Gör korta filmer och utmana din byrå att leverera filmer mellan 5-15 sek långa.

För att nå ut med sin kampanj så finns nu alla möjligheter att jobba med optimerande algoritmer snarare än traditionell targeting. Du får på så vis upp en bredare reach, baserat på både interaktioner med annonser, browser-historik, mobil historik, ISP, locations etc. Aktivera kampanjer vid vissa klockslag, baserat på väder (regniga dagar ger t ex fler bokade resor) eller se till att länka rätt till nerladdning av rätt appar (beroende på vilken typ av telefon du har).

Josefine avslutade med ett par spännande case från Min Doktor, Åhléns (som sålde slut på vårskorna) och en kombinerad kontextuell kampanj från Penguin Random House UK.

Tusen tack till Josefine Vinberg för en inspirerande och matnyttig dragning. Tack Kim Darragan och teamet på Widespace för härligt värdskap.  Och slutligen; tack alla medlemmar + gäster som kom!

____________

BILDER:

Seminarium

Widespace

Widespace

Widespace

Widespace

Seminarium

Widespace

Widespace

Widespace

Widespace

Josefine Vinberg

Widespace