3 oktober 2017  ·  Nyheter

Hur fångar du kunden inom retail år 2025?

Hur fångar du kunden inom retail år 2025?

–Referat från nätverksträff med RIO, hos Cartina

 

CartinaFramtiden är inte alltför långt borta och samhällets struktur och digitalisering kräver en ny strategi för oss företagare som vill nå ut med våra produkt- och tjänsteutbud.

Genom att öva Design Thinking-metodiken hos Cartina fick flera av Marknadsföreningens medlemmar prova på hur man tar fram lösningar inom IoT för år 2025, utan att tänka rationellt.

Som utgångsläge gavs framtidsscenarier fyllda av fyra olika personligheter med individuella konsumtionsmönster:

Personality 1: My Own Bubble

  • gör medvetna och aktiva val
  • försiktig med vem som samlar in data
  • låg tillit för stora multinationella företagen

Personality 2: Earth At Hearth

  • driver engagerade hållbarhetsagendor
  • förespråkar öppenhet
  • för klimatsmart miljöarbete

Personality 3: Commercialize Me

  • uppskattar komfort och personlighet
  • kräver anpassade produkter och tjänster
  • villig att dela deras data vidare
  • undviker att göra aktiva köpbeslut
  • saknar behovet av egen integritet

Personality 4: Time Is Scarce

  • lever en i automatiserad värld
  • snabb förbrukare av tjänster och produkter
  • tillåter globala aktörer att underlätta vardagen med föreslagna behov och köp

Sammanfattningsvis kan vi inte låta bli att fundera, om kanske den AI-baserade virtuella assistenten Alexa blir vår bästa vän i miljontals svenska hem i framtiden?

Ett stort tack till Charlotte Mattfolk, Cartina, och MiS nätverksledare Alex Baker, ICA Gruppen, som gav oss en garanterad kick av inspiration och kreativitet i höstmörkret!

__________

TIPS: Nyfiken att läsa mer om ämnet? – http://cartina.se/insights-2/

Cartina

Cartina

Retail

IoT