Laddar evenemang

« Alla evenemang

Kurs: Storytelling

torsdag, 8 mars, 2018 kl 09:00 - 12:00

Bästa storyn vinner!

 

Storytelling–Kurs i storytelling den 8 & 13 mars

 

Kursbeskrivning

 

Storytelling är något av ett modeord. Det verkar ibland som att företag redan håller på med detta.

Kursledaren Matts Heijbel tvivlar. Historieskrivning och personporträtt räcker inte. Det finns nämligen i alla företag och organisationer ett rikligt kulturkapital att skörda i form av värdebärande berättelser.

Matts Heijbel vill inte ha sagor utan berättelser hämtade från verkligheten. Corporate Storytelling studeras t o m på Harvard, då menar man inte vanliga reklamsagor, hävdar Heijbel. Power-point-fritt visar kursledaren exempel i balans med deltagarnas företag och organisationer. Show don´t tell, alltså.

Vid den andra kursdagen är utgångspunkten den egna hemläxan som kommenteras och analyseras av Heijbel och övriga gruppen. Alla kan få med sig en färdig berättelse hem efter kursen.

 

Kursen riktar sig till

 

Kursen passar marknadsförare, kommunikatörer, säljare samt ledare och rekryterare.

 

Info

 

När: 8 & 13 mars, kl 09.00 – 12.00
Var: Stockholm, mer info inom kort

Kursavgift:
Medlem 5195 kr exkl moms
Icke medlem 7695 kr exkl moms

–Boken ”Storytelling befolkar varumärket” ingår i avgiften.

Kursen genomförs i mindre grupper.

 

Kursinnehåll

 

Tillfälle 1 – Corporate Storytelling

  • Vad är Storytelling. Olika perspektiv och exempel
  • Hur bygger man berättandet? Strategi & exempel
  • Olika typer av berättelser. Hjälte, skapelse, vision m fl
  • Storyns dramaturgi
  • Se upp med fullständighetsdjävulen
  • Boken Storytelling befolkar varumärket delas ut

Mellan de båda tillfällena får du en ”hemläxa”. Kursledaren ger tydliga anvisningar och finns också som stöd mellan tillfällena för den som vill.

Tillfälle 2 – Hemläxan analyseras och utvecklas

  • Vad finns? Vad saknas?
  • Hur hanteras siffror och fakta?
  • Hur emotionell bör man vara?
  • Hur befolkar man bäst?
  • Var finns ett dramaturgiskt klimax?

 

Om kursledaren

 

Matts Heijbel
Foto: Lasse Hallström

Matts Heijbel är författare och utbildad journalist med socialantropologisk examen i grunden. Han har under 2000-talet bl a kallats Mr Storyteller och Gurun i svensk Storytelling.

Sedan snart 20 år är Matts Heijbel ansvarig för Storytellers Heijbel & Co och arbetar helt med Storytelling i och om organisationer. Han har haft 100-tals uppdrag inom privat, offentlig och ideell sektor – i Sverige och internationellt. Hela tiden med organisationernas berättelser i fokus.

Han har också löpande uppdrag vid universitet och högskolor. Corporate Storytelling, som det kallas internationellt, kan – beroende på strategi – användas i sälj, marknadsföring, ledarskap, medierelationer, organisationsutveckling m.m.

Matts Heijbels bok ”Storytelling befolkar varumärket” är kurslitteratur. På www.storytellers.se har Heijbel publicerat drygt 1.500 texter i ämnet.

 

Villkor och bokning

 

Anmälan är bindande. Länk till villkor finns under Om oss i huvudmenyn.

boka

Detaljer

Datum:
torsdag, 8 mars, 2018
Tid:
09:00 - 12:00
Evenemangskategori:

Arrangör

Marknadsföreningen i Stockholm (MiS)
E-post:
Webbplats:
www.mis.se

Plats

Namnlös plats
Stockholm, Sverige
+ Google Map