Årets Marknadschef:

Jury

 

marknadschef

Juryerna för Årets Marknadschef 2017

 

Här presenterar vi de jurymedlemmar som ska ta fram vinnare i de fyra kategorierna:

ÅRETS MARKNADSCHEF & ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE

Jury

Juryn för kategorin Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte 2017 består av:

CALLE SJÖNELL
Head of Facebook Creative Shop Nordics, Facebook

Calle Sjönell har en lång bakgrund inom området kreativ kommunikation. Hans karriär tog fart 1996 med webbyrån Moonwalk, senare känt under namnet Starring. Under de senaste 10 åren har Calle spenderat tid i USA som Executive Creative Director på BBH NY och Chief Creative Officer på Ogilvy NY. Han har arbetat med kända varumärken som Coca-Cola, Google, AXE, Nestle och Philips.

Idag är Calle Sjönell Head of Creative Shop på Facebook för de nordiska länderna, där han tillsammans med Facebooks annonsörer utvecklar originella marknadsföringskampanjer på Facebook, Instagram och Messenger. Creative Shop fungerar både som en affärsstrategisk och kreativ partner, som stöttar annonsörerna för att de ska få ut det mesta av sina kampanjer.

CAMILLA WALLANDER
VD, Berghs

Camilla är VD för Berghs School of Communication sedan 6 år tillbaka. Skolan har under denna tid firat 75 år och tagit emot priset som världens bästa kommunikationsskola i Cannes fyra år i rad.
Har tidigare jobbat som marknadschef för varumärken som NK, Hufvudstaden och SAS. Det som är en gemensam nämnare i alla arbeten är att utveckling och kommunikation står i fokus. Drivkraften är att vara i ständig rörelse och stimulera nyfikenhet att utveckla nytt tillsammans med kollegor och samarbetspartners.

JAN BERKÖ
Affärsområdeschef, Bohmans Interim Solutions & Sales Recruitment

Jan har tidigare varit försäljningschef på Resumé, Veckans Affärer samt Dagens Medicin. Han har en gedigen branscherfarenhet inom media och kommunikation samt tio år inom resebranschen. Jan har haft flera ledande positioner inom sälj och marknad med närmare tio års erfarenhet av rekryterande roller. Jan är marknadsekonom från IHM och utbildad varumärkesstrateg.

JONAS DAHLQUIST
VD, MullenLowe Brindfors

Jonas har ett långt förflutet i kommunikationsbranschen, med erfaren från reklambyråer, kundsidan och mediebyrå. Har precis återvänt till entreprenörslivet som ny vd och ägare av Brindfors MullenLowe. Sitter även med i styrelsen för Marknadsföreningen i Stockholm sedan fyra år.

MARIE SOMMAR
VD, Marknadsföreningen Stockholm

Marie Sommar är VD på Marknadsföreningen Stockholm. Hon kommer närmast från undersökningsbranschen där hon var VD för Norstat Sverige i 9 år. Har även erfarenheter från marknad- och affärsutvecklingsroller inom Bonnierkoncernen, samt styrelseuppdrag bl a som ordförande i branschorganisationen Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF).

TOVE LANGSETH
CEO, NORD DDB Stockholm

Tove Langseth är CEO på NORD DDB Stockholm med en bakgrund som Creative Director och Art Director på flera ledande byråer. Har varit med om att skapa framgångsrika reklamkoncept och kampanjer för Klarna, Skoda, McDonald´s och Coop för att nämna några.

 

ÅRETS DISRUPTÖR

jury2_610

Juryn för kategorin Årets Disruptör 2017 består av:

 

ALEX BAKER
Chief Commercial Officer, ClickSys

Alex är retailvän och onormalt nyfiken på hur digitalisering och innovation kan förändra våra liv, både som konsumenter och som varumärken (företag).

Alex är grundare och nätverksledare av retailnätverket RIO (Retail+Innovation+Omnichannel) på MiS och styrelseledamot i Marknadsföreningen i Stockholm, han är även jurymedlem i Transform Awards Europe i London. Kommer senast från detaljhandelsjätten ICA där han arbetade med konceptutveckling för digital in-store och innovation.

Sedan november är Alex på ClickSys som är en tech start-up med missionen att omdefiniera retail och brygga den digitala och fysiska världen för framtidens butiksupplevelse, samtidigt som man skapar den bästa kulturen för tech-bolaget. Alex är en förespråkare av agil metodik och hypotesdriven innovation.

JESSICA SCHULTZ
Partner, Northzone, och grundare av HelloFresh

Jessica är idag partner på riskkapitalbolaget Northzone, en europeisk venture capital -firma som sedan starten har investerat i ett 100-tal teknikbolag. Jessica har alltid dragits mot entreprenörskap och älskar startups, med ett brinnande intresse för konsumentbranschen och e-handeln. I hennes portfolio ingår Lesara, NA-KD, Klarna, Matsmart, Lemoncat, Outfittery och Fyndiq, och hon sitter även i styrelsen för Swedish Private Equity & Venture Capital Association.

Innan Jessica började på Northzone var hon en av grundarna och Global CMO till den tyska matleverantören HelloFresh. HelloFresh finns idag i nio länder och är listat på Frankfurtbörsen. Jessica har även en framgångsrik karriär som managementkonsult bakom sig och har tidigare jobbat på L.E.K Consulting i London och Los Angeles. Jessica har en mastersexamen i Business and Economics från Handelshögskolan i Stockholm.

JESSICA STARK
VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46

Jessica har en expertis inom PR & kommunikation, innovation och affärsutveckling och har de senaste 13 åren arbetat inom startupvärlden. Bland annat har hon som medgrundare och VD utvecklat SUP46 (Start-Up People of Sweden) från idé till Nordens främsta startuphubb. 2017 mottog Jessica utmärkelsen ”Årets möjliggörare” för att med SUP46 ha främjat Sveriges framtida näringsliv.

Jessica Stark är nytillträdd VD på Styrelseakademien Stockholm – Sveriges ledande forum för professionell utveckling av styrelseledamöter och ägare. Utifrån hennes erfarenhet från startupvärlden och hennes erfarenheter som entreprenör, ägare och styrelseledamot drivs Jessica av övertygelsen att en ökad professionalitet i styrelsearbetet ger företag framgång.

JOHANNES CULLBERG
VD/Grundare, Paradiset

Johannes Cullberg är en entreprenör med ett starkt driv och en passion för hälsosamma affärer. Han vann tävlingen ”Stockholms mest företagsamma person 2016” av Svenskt Näringsliv och genom Paradiset (paradiset.com) utmanar han oligopolet på den svenska dagligvarumarknaden. Innan Paradiset grundade han Proactive Health (proactivehealth.se) som är en digital företagshälsa med målet att minska sjukskrivningarna i Sverige.

Tidigare var Johannes Sveriges yngste börs-VD på hälsoföretaget Feelgood som han vände från massiva förluster till det bästa resultatet i bolagets historia. Han har även en gedigen erfarenhet från retail efter att ha etablerat LIDL på den norska marknaden. Johannes har bestämt sig för att förbättra folkhälsan i Sverige och nominerades 2012 till ”Årets Samhällskapitalist” av Veckans Affärer.

SVANTE TEGNER
Grundare och marknadschef, Doktor.se, samt Bubbleroom.com, Bingo.se och TV7.se

Svante har 14 års erfarenhet av digital marknadsföring och E handel. Han är grundare och marknadschef för Doktor.se – Digital Vård. Tidigare Grundare och VD för Bubbleroom.com, Bingo.se och TV7.se. Han är en pionjär, keynote speaker och konsult inom digitalisering, med en Executive MBA från Stockholms universitet.

 

ÅRETS VARUMÄRKESRESA

Årets Marknadschef

Juryn för kategorin Årets Varumärkesresa 2017 består av:

 

ELIN WESTIN
Kommunikationsdirektör, Scandic Hotels

Elin är kommunikationsdirektör för Nordens största hotellkedja, Scandic Hotels, och är övergripande ansvarig för kommunikationen på koncernens sju marknader. Dessförinnan har hon bland annat arbetat som vice VD och byråchef på Cohn & Wolfe, seniorkonsult på Prime och Springtime samt inom e-handel som kommunikationschef på LensWay.

ERIK MODIG
Forskare, Handelshögskolan

Erik Modig är doktor på effektiv marknadskommunikation och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är författare, nu med senaste boken Bang for the buck (Årets Marknadsföringsbok 2017) och en populär expert och föreläsare på ämnena kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt.

MARIE SOMMAR
VD, Marknadsföreningen Stockholm

Marie Sommar är VD på Marknadsföreningen Stockholm. Hon kommer närmast från undersökningsbranschen där hon var VD för Norstat Sverige i 9 år. Har även erfarenheter från marknad- och affärsutvecklingsroller inom Bonnierkoncernen, samt styrelseuppdrag bl a som ordförande i branschorganisationen Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF).

JERKER WINTHER
Head of Strategy & Planning, Åkestam & Holst

Jerker Winther är Head of strategy & planning på Åkestam Holst NoA. Han har varit verksam i drygt 20 år i kommunikationsbranschen och arbetat med några av Sveriges största varumärken som IKEA, Spendrups, Folksam m fl. Drivs av att skapa kommunikation som verkligen bidrar till affärsnytta och löser riktiga problem. Trivs att befinna sig i en tid som är i ständig förändring. Förvånas över hur mycket okritiskt tänkande som finns i vår bransch. Räds över kortsiktigheten och taktifieringen som ökar i samma takt som Donald Trumps twitterinlägg.

 

 

 

Partners